060126_mitsu

Mitsubishi klarade försäljningsmålet 2005

Japanska Mitsubishi har haft det svårt på senare år. Men 2005 vände man helt om i Europa och nådde upp till försäljningsmålet på 260 000 bilar. Småbilen Colt hade stor del i framgången.

Mitsubishi Motors Europa hade ett godkänt år 2005 och lyckades nå upp till försäljningsmålet. 260 000 bilar var det uppsatta målet och det slog man med hyfsad marginal, 265 685 blev slutsiffran.

Med modeller som Colt CZ3 och CZT, Grandis DI-D och Lancer Evolution IX har japanerna tagit sig tillbaka och vänt trenden. Uppgången blev 17,7 procent jämfört med 2004. 

I de tre länder där Mitsubishi säljer bäst - Ryssland, Tyskland och Storbritannien - har det mycket bra. I Storbritannien, där man gjorde förlust med fem procent 2004, steg försäljningen med nio procent och slutade på 38 941.

I Tyskland blev det ett rekordår. Mycket tack vare Colt såldes total 43 263 bilar, en uppgång med hela 22 procent.

I Ryssland gick det dock makalöst bra. Försäljningen i öst gick så bra att det blev Mitsubishis bäst säljande land i Europa. Med 55 148 sålda bilar blev ökningen enorma 84 procent mot 2004.

Mitsubishi räknar med ett minst lika bra år 2006, men någon målsiffra har inte meddelats.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!