Mitsubishi Pajero Final Edition – en era på väg mot sitt slut?

En av de mer namnkunniga inom framkomlighet – Mitsubishi Pajero – kan vara på väg att försvinna. I Japan erbjuds nu en sista upplaga för att hylla den smått legendariska modellen.

1982 lanserade Mitsubishi fyrhjulsdrivna terrängbilen Pajero som snabbt blev en favorit för dem som behövde något robust för att ta sig över stock och sten, och för dem som inte ville ha en Toyota Land Cruiser eller Nissan Patrol. Modellen klev in i Paris-Dakar-rallyt redan 1983, dock utan att vinna. Det dröjde dock inte längre innan Pajero tog sin första skalp i det tuffa ökenloppet. 1985 kom Pajero både etta och två i Paris-Dakar.

Under 1990-talet blev det ytterligare fyra vinster och från 2001 till och med 2007 blev det sju raka vinster. Imponerande, ingen annan bilmodell har vunnit så många i rad, varken förr eller senare. Pajero har dessutom totalt sett fler segrar än någon annan bil – tolv stycken.

Dagens Pajero är fjärde generationen och kom 2007. Den har uppdaterats flertalet gånger sedan dess och i fjol kastade modellen in handduken i Europa. I Nordamerika, där modellen gick under namnet Montero, försvann den för flera år sedan.

I Japan, Australien och i flera sydamerikanska samt andra asiatiska länder säljs Pajero fortfarande, men i förstnämnda land är modellen på upphällningen. Då den japanska Pajero-försäljningen sviktat rejält på senare tid (Outlander har till stora delar tagit över) släpps nu en Pajero Final Edition som ska byggas i endast 700 exemplar. Den sista bilen skruvas ihop i augusti.

Med Japan, Europa och Nordamerika ute ur bilden ligger det nära till hands att anta att Pajero lever på lånad tid även i övriga världen. Nuvarande generation är så pass gammal, äldre än tidigare generationer, att en ny borde vara på ingång. Men om en sådan är det tyst i rykteskretsarna och några spionbilder har inte dykt upp. Det om något kan ses som en tydlig fingervisning – Pajero är på väg bort medan L200-baserade Pajero Sport hänger kvar.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!