Morgan återupplivar Plus 8

Efter att ha varit borträknad i nästan tio år sätts Morgan Plus 8 återigen i produktion. Världspremiär för bilens comeback blir på bilsalongen i Genève och bland drivlinorna hittar vi en elmotor.

Morgan Plus 8 introducerades 1968 och fick leva ända fram till 2004. Den aktningsvärda åldern kanske är en imponerande bedrift för andra men inte för Morgan, vars 4/4 kom redan 1936. Och det var just 4/4 som frammanade den hårigare Plus 8 där i slutet av 60-talet, men när Aerobilarna (de i aluminium) gick allt bättre slopades Plus 8 från modellutbudet och ersattes av Roadster med V6-motor från Ford Mondeo.

 Men nu är det alltså dags för comeback. Morgan förbereder just nu två versioner av bilen inför bilsalongen i Genève nästa månad. Bilen på 1 100 kilo kommer få en naturligt aspirerad V8 på 4,8 liter och 368 hästkrafter från BMW. Väljer man till sportavgassystemet hoppar effekten upp till 390 hästkrafter men vridet stannar på 490 newtonmeter oavsett avgasrör. Bilen ärver Aerobilarnas aluminiumchassi och är så nära man kan komma Morgan Aero 8 med grunddesignen från 1936. 

 Prestanda upp till 100 kilometer i timmen avklaras på 4,2 sekunder och toppfarten registreras till 250 kilometer i timmen. Oavsett om man växlar själv eller med automatisk låda så ska nya Plus 8 ha 1,2 liter per mil i blandad körning. Utsläppen hamnar på 256 gram koldioxid per kilometer.

 Andra nyheter i Morgan-montern blir Morgans första elbil som utvecklats i samarbete med Zytek. Bilen är bara en prototyp och kommer få en 94 hästkrafter och 300 newtonmeter stark elmotor, som kopplas i hop med en manuell växellåda för att ge en lägre utväxling för bättre acceleration och en högre utväxling för toppfart.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr