Morgan Electric Plus E Geneva 2012

Morgan Electric Plus E växlar manuellt

Här är Morgans första elbil, som i samma veva även råkat bli en av världens snyggaste eldrivna fordon. Och den kan komma att hamna i produktion…

Morgan gör som vanligt och tänker utanför ramarna och lanserar sin elbil med en twist. Istället för steglös acceleration som vi blivit vana vid i det nuvarande utbudet, kommer Morgan Electric Plus E med en femväxlad manuell låda. 

 – Vi ville se hur kul man kan ha i en elektrisk sportbil, så vi byggde en för att ta reda på det. Plus E kombinerar Morgans traditionella utseende med en högteknologisk konstruktion och en drivlina som levererar ett betydande vridmoment i alla hastigheter. Med den manuella växellådan ökar både räckvidden och förarupplevelsen och det blir en fantastisk bil att köra, säger Morgans produktutvecklare Steve Morris i ett pressmeddelande.

 Plus E bygger på systerbilen med det snarlika namnet Plus 8. Men där det i Plus 8 döljer sig en traditionell V8-motor har Plus E en 94 hästkrafter stark elmotor med ett vridmoment på 300 newtonmeter. Motorn har utvecklats av Zytek och driver bakhjulen genom en femväxlad manuell låda. När kopplingspedalen trycks ner ändrar elektroniska kontroller motorvarvet för att matcha hastigheten.

 Och det verkar som att Morgan faktiskt överväger att bygga bilen. Zyteks vd Neil Heslington antyder att en produktionsfärdig bil är i görningen. 

 –Utvecklingsprogrammet kommer ta fram två konceptbilar. Den första med den femväxlade manuella lådan och litiumjonbatterier kommer främst att användas som en preliminär bedömning på tekniken, medan den andra kommer hamna närmare en potentiell, med alternativ batteriteknologi och möjligen en sekventiell växellåda.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr