100816-morgan-evagt

Morgan EvaGT – sportbilen för familjen

Det har äntligen blivit dags för Morgan att lansera en helt ny modell. Morgan EvaGT premiärvisades i helgen som en sportig men praktisk bil för den lilla familjen. Under huven finns BMW-muskler.

Det är inte varje dag det kommer en ny modell från den brittiska bilindustrin. Den enda kvarvarande ”sanna” britten är Morgan och de är ju inte direkt kända för att spruta ur sig nya modeller. Men nu är det dags. I helgen premiärvisades Morgan EvaGT på Pebble Beach Concours d’Elegance i Kalifornien.

Morgan vill gärna framhålla att EvaGT är lika mycket en familjebil som en sportbil. Det är förstås en sanning med modifikation men baksätet ska i alla fall vara stort nog för att rymma barn eller mindre vuxna. Även fullvuxna personer kan tryckas in där bak men det bör bara ske under kortare resor. Morgan vill också understryka att EvaGT är en effektiv sportbil. När de säger effektiv syftar de på att den blandade förbrukningen uppges till 0,7 l/mil och att koldioxidutsläppet ska stanna på 200 g/km.

Mycket av effektiviteten kommer sig av bilens låga vikt. EvaGT bygger på samma aluminiumchassi som finns under Morgan Aero SuperSports och även karossen är skulpterad i aluminium. Morgan har ännu ingen exakt viktsiffra men EvaGT ska inte väga mer än cirka 1 250 kilo. Under den imposanta motorhuven finns en rak sexa på 3,0 liter som har lånats ut av BMW. Den dubbelturbomatade motorn är välkänd vid det här laget och kopplad till en sexväxlad manuell låda blir effektuttaget 306 hästkrafter och 400 newtonmeter. 0-100 km/h avverkas på 4,5 sekunder och toppfarten är satt till 273 km/h.

Under designprocessen säger sig Morgan ha blivit inspirerade av 1950-talets brittiska sportvagnar, till exempel Bristol 400 och Frazer Nash BMW 328. Morgan har försökt återskapa efterkrigstidens anda då idéstinna ingenjörer fanns i överflöd men då stål var en bristvara och man började experimentera med aluminium.

Ni som känner er sugna på en EvaGT får först och främst hoppas på att vara en av de utvalda som får köpa en av de 100 planerade bilar. Därefter är det bara att slanta upp 5 000 pund, motsvarande 60 000 kronor, i deposition och sedan vänta till 2012 då bilarna ska börja byggas. Den slutgiltiga prislappen är inte fastställd men ska hamna på en, enligt Morgan konkurrenskraftig nivå.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr