Saab 9-4X

Muller hoppas på rekonstruktion

Saab Automobiles vd Victor Muller höll under onsdagen en presskonferens i Trollhättan med anledning av krisen i Saab.

Saab Automobiles vd Victor Muller utgår helt från att den rekonstruktion man begär i Vänersborgs Tingsrätt kommer gå igenom. Nästa steg, eller som han kallade det, plan C, får vänta till dess att tingsrättens beslut fallit. För att tingsrätten ska kunna godkänna rekonstruktionen krävs tillräckligt konkret underlag vilket Muller menar att man har gett. Därför ska en rekonstruktion inte vara en omöjlighet, om Vänersborgs tingsrätt resonerar på samma vis.

Muller menar att Saabs totala skuld är på 150 miljoner euro, eller drygt 1,4 miljarder kronor vilket han menar är hanterbart.

Samtliga Saabföretag kommer inte begäras i rekonstruktion, menade Muller som pekade på reservdelsföretaget Saab Parts som är helt skuldfritt.

Victor Muller passade även på att rikta en känga mot General Motors som tidigare ägde Saab. Muller menar att den amerikanska biltillverkaren satt Saab i en perfekt storm med en rad felaktiga beslut som resulterade i rekonstruktionen 2009 och sedan den nu uppståndna situationen. General Motors ska enligt Victor Muller även ha haft en usel relation till underleverantörerna och ha sagt att ”nu är den sista Saaben byggd”, vilket gjorde situationen svår för köparna Spyker. Muller menar att Saab Automobile numer har en konstant dialog med sina underleverantörer.

Han passade även på att kommentera sin relation med Vladimir Antonov som medier beskrivit som frostig sedan Antonov inte fått gå in som ägare i Saab Automobile. Det förnekade han bestämt och menar att Vladimir Antonov upprörts över hanteringen av affären från bland annat Europeiska Investeringsbanken EIB som redan 2009 sagt att Antonov under inga omständigheter får släppas in i företaget.

Efter har Antonov dragit sig tillbaka från aktiva diskussioner om att gå in i företaget men står fortfarande på standby, beroende på utvecklingen.

Vidare hyllade Muller fackföreningen som han menar visat en stor förståelse för att företaget måste klara sig ur krisen. Det har gjort att Saab Automobile inte begärts i konkurs, trots att facket alltså haft möjlighet till detta sedan den andra september på grund av utstående löner.

– Saab är inte dött än, utan nästa steg blir plan C. Vad plan C innebär är inte klart än, det finns många sätt att gå tillväga på. Att sluta är inte ett alternativ.

En konkurs skulle vara slutet på Saab, eftersom man då inte längre får använda den teknik som utvecklats under GM på grund av att de nu gällande avtalen då sägs upp, enligt Sveriges Televisions expert Jan Nylander.

– Man kommer då i framtiden inte längre att kunna använda varumärket Saab, eftersom det ägs av Saab AB, säger Jan Nylander.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!