090422-s 63 amg s 65 amg

Muskelpaketen uppdaterade – Mercedes S 63 AMG och S 65 AMG

Den förste april blev nya Mercedes E 63 AMG officiell. En vecka senare visade Mercedes ansiktslyfta S-klass à la årsmodell 2010. Nu är det dags för muskelversionerna S 63 AMG och S 65 AMG att visa upp sitt nya yttre.

De exteriöra och interiöra uppdateringarna jämfört med dagens versioner följer samma schema som för vanliga S-klass. Det betyder uppdaterade strålkastare och ny mer V-formad grill, ny främre stötfångare och något omgjord frontspoiler med horisontella LED-dimljus i ovankant av de yttre luftintagen. Baktill berikas S 63 AMG och S 65 AMG med de uppdaterade bakljusen med LED-teknik, ny stötfångare och integrerad diffusor. Här huserar även de fyra feta ändrören som sitter parvis.

Mercedes E 63 AMG presenterades under årets stora skämtdag – 1 april. Den har en nyutvecklad (nyjusterad ligger närmare sanningen) AMG-maskin under huven. Denna lånas ut till S 63 AMG. Det betyder alltså 6,2 liter fördelat över åtta cylindrar i V-formation och 525 hästkrafter samt 630 newtonmeter. Motorn är både starkare och snålare än föregångaren. Den hjälper S 63 AMG att fixa 0-100 km/h på 4,6 sekunder, med andra ord 0,1 sekunder långsammare än för den lättare E 63 AMG. Vill man piska alla E 63 AMG-ägare finns det dock ett alternativ till – S 65 AMG som med sin V12-motor på sex liter fixar 0-100 km/h på 4,4 sekunder. Den låga siffran förklaras enklast med de 612 hästkrafterna och det hiskeliga vridmomentet på 1 000 newtonmeter. Dock kvarstår frågan, är det lönt att investera i en törstigare V12-motor då man bara tjänar 0,2 sekunder? Tveksamt, speciellt då bilen antagligen också är klumpigare i steget än sitt motorsvagare AMG-syskon tack vare den stora motorn. Dessutom ingår bara en femstegad Speedshift automatlåda till S 65 AMG medan S 63 AMG har den fina sjustegade Speedshift 7G-Tronic-lådan. Anledningen är det massiva vridmomentet, 7G-Tronic-lådan fixar inte det. Valet de båda emellan borde därför vara enkelt, i alla fall på pappret.

De båda AMG-modellerna har en nyhet som Mercedes benämner Torque Vectoring Brake som med hjälp av ESP-systemet kort och snabbt bromsar innerhjulet vid hård kurvtagning. På så sätt kan kurvorna tas mer kontrollerat. Systemet kan beskrivas som en billigare variant på en bakdiff. Skillnaden är att en bakdiff jobbar med kraften i realtid medan Torque Vectoring Brake i efterhand tar hand om den kraft som redan skickats ut till innerhjulet.

Som vanligt när det gäller AMG-bilar är det stora hjul som gäller, 20 tum i det här fallet, sportstolar med sidogrepp av det bättre slaget, specialläder i stolarna, AMG-golvmattor och andra AMG-specifika detaljer i inredningen. I övrigt kan man utrusta sin S63 AMG eller S 65 AMG precis som en vanlig S-klass.

Nya Mercedes S 63 AMG och S 65 AMG når bilhandlarna i juni. Några prislappar är ännu inte utskrivna, men räkna med drygt 2,1 miljoner kronor för en välutrustad S 65 AMG.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!