Ford Shelby GT500 2013 Foto: © 2011 Ford Motor Company

Mustang facelift – hästfest hos Ford nästa år

Ford slår på stora Mustang-trumman och prånglar ut en rad uppdaterade Mustanger till nästa modellår. Värst ut blir Shelby GT500 som får 100 nya hästkrafter och har nu 659 hästar under huven.

Modellerna som kommer till Los Angeles Motor Show börjar nu trilla in och bland dem märks Ford som lanserar inte mindre än tre nya versioner av nyklassikern Mustang, alla med uppdaterad design. 

 Den nya designen visar en mer markerad och större grill, en ny motorhuv och en uppsättning LED-lampor i strålkastarna och bakljusen. De som gillar att svänga runt på bana tackar och bockar för en ny 4,2-tums skärm som visar hur snabbt man accelererar, hur många G-krafter man svänger med och hur snabbt man bromsar.

 V8:an på fem liter har i 5.0 fått 426 hästkrafter och hamnar mellan V6:an på 309 hästkrafter och Boss 302 som fortsatt ruvar på sina 450 hästkrafter. Top of the line i listan av motoralternativ blir precis som förut Shelby GT500 som till nästa år blir starkare än någonsin.

 Motorentusiaster känner så klart igen namnet Shelby efter den legendariske Carroll Shelby, grundare av Shelby Motors och mannen som på 1960-talet kom på idén att trimma Ford Mustanger. Bilarna nådde en hög status redan då, men modellen Shelby GT500 blev riktigt legendarisk i och med filmen Gone in 60 Seconds där bilarnas huvudrollsinnehavare spelades av just en Shelby GT500 från 1967. Filmen blev en succé och bilen skrevs – återigen – in i historien. 

 När Ford väl fick tag på rättigheterna till namnet till femte generationen Mustang dröjde det inte länge innan Shelby GT500 dök upp bland tillvalen. Fram till i år har GT500-föraren fått nöja sig med 550 hästkrafter, men när Chevrolet lanserade sin 587 hästkrafter starka Camaro ZL1 valde Ford att massera upp motorn ännu lite till. Till modellåret 2013 kommer Ford Shelby GT500 leverera raket-liknande 659 hästkrafter och 814 newtonmeter ur den nu 5,8 liter stora kompressormatade V8:an. 

 För att impa på åskådarna vid dragracetävlingarna kommer GT500 lanseras med launch control för att bäst kunna få hästarna på plats ner i backen. En diffbroms från Torsen gör sitt till för att ge bra effekt, även under bankörning. Nya GT500 har även fått mer effektiva stoppdon från Brembo. Jämfört med 2011:an har den nya modellen fått ett modifierat aerodynamikpaket som ger en tredjedel mer downforce vid 260 kilometer i timmen, och toppfarten nås vid 322 knyck.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr