Mycket återstår innan Saab-affären är i hamn

Tidigare i dag uttalade sig GM officiellt att de och Koenigsegg Group är ense om avtalet och den senares övertagande av Saab Automobile. Men än återstår många hinder, bland annat de statliga garantier som krävs för det så viktiga EIB-lånet.

General Motors (GM) nämner i sitt pressmeddelande från tidigare i dag, vid sidan om förhandlingarnas framsteg, att för att ro affären i hamn finns ett villkor som måste uppfyllas – att affären får stöd och lånegarantier från den svenska staten. Där har vi alltså någon form av akilleshäl.

Koenigsegg Group säger sig ha täckt 70 procent av finansieringen varav runt 2,8 miljarder kronor kommer från att GM köper preferensaktier i bolaget.

– Preferensaktier är ett sätt att skjuta till pengar från GM:s sida, men innebär inte att de är delägare i Saab. Därtill stoppar Koenigsegg Group in en hel del och sedan räknar vi med garantin från staten för EIB-lånet, säger Christian von Koenigsegg i dag till TT.

För att få till stånd ett EIB-lån (lån från Europeiska investeringsbanken) måste svenska staten gå in med lånegarantier, något som inte gjorts ännu.

På en presskonferens tidigare i dag klargjorde näringsdepartementets statssekreterare och tillika regeringens man inom bilindustrifrågor, Jöran Hägglund, att det återstår fyra steg innan affären är i hamn.

1. Koenigsegg Group måste pumpa      in ytterligare omfattande kapital till Saab.

2. Koenigsegg Group ska      förhandla om lån med Europeiska investeringsbanken.

3. Koenigsegg Group ska komma      överens med Riksgälden så att villkoren för statliga garantier uppfylls      som därefter ger regeringen sin rekommendation.

4. För att det inte ska ses      som subventioner måste EU-kommissionen godkänna de statliga garantierna.

– När allt detta är klart kan Koenigsegg Group komma tillbaka till regeringen och prata lånegarantier, sa Jöran Hägglund på presskonferensen och betonade att de svenska skattebetalarna inte ska finansiera en affär mellan GM och Koenigsegg.

– Koenigsegg Group måste också kunna ställa godtagbara säkerheter i fastigheter, aktier eller andra tillgångar för att regeringen ska kunna ställa upp med bankgarantier för EIB-lånet.

Av de 70 procent av finansieringen som Christian von Koenigsegg nämner återstår alltså 30 procent, vilket motsvarar cirka tre miljarder kronor. Både Koenigsegg Group och GM säger sig ha en lösning på dessa.

– Där ser vi en trepartslösning där vi som köpare bidrar med vår del, GM som säljare ser till att lösa sin del och där regeringen som ansvarar för Sveriges näringsliv och arbetstillfällen ställer upp med sin del, säger Christian von Koenigsegg till TT.

Regeringens bit skulle i så fall bestå av cirka en miljard kronor i lån, pengar som på en normal finansmarknad skulle kunna lånas i en bank men är nu uteslutet på grund av den globala lågkonjunkturen.

– Det har skett i andra länder att staten bidragit med sådana här undsättningslån. Under rådande omständigheter krävs det stöd från den svenska regeringen. Det är inte alls frågan om några bidrag i någon form. Saab ska ta ett lån och betalar ränta, poängterar han för TT.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr! Köp nu!