090109-nya-audi-a6-c72010

Nästa Audi A6 – lätt och snål

Audi A6 är en bästsäljare i tyskarnas modellprogram och en av marknadens mest populära premiumbilar. Nästa generation blir lättare och mer bränslesnål. En helt ny modell är på gång.

Det är halvtid i livet för nuvarande Audi A6 och det har alldeles nyligen introducerats en facelift. Den innehöll bland annat fräschare yttre och ett modernare motorutbud. De yttre modifieringarna resulterade i att A6 blev som en större kopia av lillebror Audi A4. I synnerhet bakifrån är de förvillande lika.

Audi valde att uppgradera hela A6-flottan på en gång vilket innebär att förändringarna gäller inte bara A6 sedan utan även kombiversionen Avant, Allroad, S6 och RS6.

Men det kanske mest intressanta med förnyelsen var motorerna. Genom en rad åtgärder har Audi reducerat bränsleförbrukningen för hela A6-programmet med tolv procent samtidigt som de har isolerat modellen bättre och anser sig ha halverat bullernivån.

Men de här åtgärderna räcker inte så långt eftersom de stora konkurrenterna, BMW 5-serie och Mercedes E-klass, är på väg ut på marknaderna i helt nya versioner – och då kommer Audi A6 att upplevas som ålderdomlig.

Därför jobbar nu teknikerna i Ingolstadt för fullt med att ta fram en helt ny Audi A6. Vi har låtit vår illustratör ta fram skisser på hur den kommer att se ut. Enligt våra källor ska nya Audi A6 se ut lite som en fyradörrars Audi A5 och det är ju ingen dålig målsättning.

Vi kommer med största sannolikhet att få se en prototyp, eller ett koncept om man så vill, sent i år, men tillverkningen av Audi A6 kommer inte att starta förrän sent 2010 som 2011 års modell.

För att komma ner i vikt, och därmed spara bränsle, kommer Audi att luta sig mot en teknik som de kan sedan länge, det vill säga aluminium. En stor del av Audi A6 kommer att tillverkas i den senaste generationen Aluminium and Steel Spaceframe 2 (ASF 2). Det innebär en konstruktion som väger runt hälften av en motsvarande i stål men som ändå är dubbelt så starkt som stålbygget.

Samtliga kommande Audi ska enligt vad vi erfar byggas i ASF 2. Audi A6 blir först ut med denna nya plattform. Om de uppgifter vi har stämmer kommer Audi att med denna teknik kunna reducera vikten på exempelvis nästa Audi Q7 med hela 300 kilo, vilket betyder väldigt mycket för minskad bränsleåtgång.

Faktum är att Audi går lite grann emot den gällande trenden inom bilindustrin. När de flesta biltillverkare satsar på att ta fram hybridbilar för att komma ner i bränsleförbrukning satsar Audi på lättare bilar och effektivare motorer av konventionell typ, det vill säga diesel och bensin. Det var tidigare tänkt att Audi Q7 skulle komma som hybrid men så blir nu inte fallet, och samma beslut har fattats för Q5.

Inom Audi-koncernen sägs det att de inte kommer att ta fram en hybrid innan tekniken för detta blivit bättre och batterierna säkrare vid en eventuell olycka.

Framhjulsdrift kommer alltjämt att vara standardutrustning på Audi A6 även om fyrhjulsdrivna Quattro också kommer att erbjudas. Dessa kommer att få det allra senaste quattrosystemet som inte bara fördelar kraften mellan bak och framaxel utan även mellan drivhjulen bak för bättre fäste och stabilitet.

På motorsidan blir det full uppställning redan från start. Utbudet börjar troligen med fyrcylindriga 1,8 TFSI på 180 hästkrafter och den följs av en antingen 2,4 eller 2,8 liter stor V6 på drygt 200 hästkrafter. En 4,2-liters V8 med 350 hästar blir tillsammans med Lamborghinis V10-motor toppnumren.

På dieselsidan kan vi förvänta oss två sexor på 2,7 respektive 3,0 liter vilket borde innebära 190 respektive 240 hästkrafter. Samtliga motorer i Audi A6 kommer med stor sannolikhet att vara direktinsprutade, oavsett om de drivs av bensin eller diesel.

Audi jobbar med ett liknande system som BMW:s Efficient Dynamics, alltså start/stopp-system och återvinning av exempelvis bromskraftenergi. Audi kommer att introducera detta i kommande modeller men inte göra något större nummer av det utan bara låta det ingå i tekniken som bjuds. Och det är klart – det är inte är så lätt att slå sig för bröstet för teknik man inte är först med...

Däremot kommer du kanske att få höra talas om ”Travelution” i nya A6. Det är ett experiment Audi håller på med i Ingolstadt som är avsett att minska den tid en bil tvingas stå still vid ett trafikljus.

Genom en ny programvara i bilens dator ska bilen kunna räkna ut lämplig snittfart för att komma fram lagom till det att nästa trafikljus slår om till grönt. På så vis slipper föraren starta om igen. Numera är 46 trafikljus i Ingolstadt försedda med apparatur som skickar denna information till annalkande bilar och Audi lär ha spenderat närmare 15 miljoner kronor på systemet.

Audi A6 kommer förstås även som kombi, Avant, om än inte samtidigt som sedanversionen. I Sverige är detta den intressantaste modellen och som med sedanmodellerna kommer Audi A6 Avant att få tuffa motståndare från BMW 5-serie Touring och Mercedes E-kombi.

Från 100 till A6

Mellanklassbilen som blev storkäftad

 

1994 fick Audis mellanklassbil Audi 100 sin sista facelift. I denna sin slutliga generation (C4) döptes den om till Audi A6 för att passa in i modellutbudet som nu skulle ha lägre siffror.

Audi A6 erbjöds från 1994 till 1997 med 14 olika motoralternativ där det starkaste alternativet var 4,2 Plus med V8 på 326 hästkrafter. Modellen fanns som sedan och kombi. De flesta erbjöds även med fyrhjulsdrift.

Vid första provkörningen av Audi 100/A6 konstaterade vi att man fick titta både en och två gånger för att se att det var en ny modell, vilket det ju inte heller var. Men ratten var nu justerbar även i längsled. Vårt testlag imponerades av den nya dieselmotorn på 2,5 liter och hela 140 hästkrafter. När vi låste farthållaren på 200 km/h på autobahn konsumerade bilen bara en liter per mil. Audi A6 2,6 blev den första modell vi testade på allvar, men den klarade inte riktigt matchen mot Opel Omega CD 2,5. Inte för att den var dålig egentligen, men Opel var lika bra. Den var dessutom snålare, billigare och hade mer utrustning.

 

A6 av andra generationen (C5) byggdes 1997–2004 och hade hela 22 olika motoralternativ. De flesta erbjöds som fyrhjulsdrivna. En riktig monsterbil var RS6 med en dubbelturbo- V8 och 450 hästkrafter. Detta blev också den sista i C5-generationen.

Denna modell av A6 blev också Audis första crossover-suv i form av Audi allroad quattro, en Avant med förhöjd markfrigång och lätt modifierad kaross. Denna generation var verkligen en helt ny bil. Vår förste provryttare, Calle Carlquist, var lyrisk. Han menade att Audi låg bra nära perfektion med nya A6. ”Den här bilen är bedövande välgjord” skrev Carlquist och tyckte att det skulle bli svettigt att heta BMW, Mercedes och Volvo framöver.

I det första testet (Audi A6 2,4 mot Volvo S70 GLT) klämtade klockan för svensken som fick däng. A6 TDI ansågs i ett annat test vara bästa dieselbil i klassen men var för dyr för att vinna över koncernbrodern Passat. Seger blev det dock när kombiversionen (Avant) fick gå under luppen för första gången. Det skulle vara svårt att finna en bättre bil för dem som behövde stora utrymmen och hade råd med en bil som snuddade vid lyxbilssegmentet. Men de höga priserna låg ofta andra generationen Audi A6 i fatet under många tester i Teknikens Värld.

 

Audi A6 (C6) introducerades 2004. ”Den ser ut som en bardval i truten och det är bara för att få plats med alla BMW och Mercedes”, skaldade Jonas Borglund vid första provkörningen. Audi A6 blev den första modellen som erbjöd FSI-direktinsprutning, ett system utvecklat på racingbanorna. A6 3,2 FSI valdes till bästa köp vid vårt första test. En bidragande orsak var priset – nu hade Audi blivit billigare än konkurrenterna. Men 2,4 Avant fick smisk av Volvo V70 2,5 T AWD. Det var främst den trista motorn som fick Audin på fall.

A6 fick en facelift i augusti 2008 och det är denna vi lever med i dag och några år till.

Så blir konkurrenterna!

BMW 5-serie

Den sjätte generationen BMW 5-serie är en given konkurrent. Det blir en helt ny bil, skapad av designchefen Adrian van Hooydonk, men formspråket blir som nu. Njurarna i fronten står upp aningen mer. Det ger mer luftmotstånd men skyddar fotgängare bättre vid påkörning. Axelavståndet ökar med 72 mm, totallängden med 10 mm. Det längre axelavståndet ger bättre kupéutrymmen. Bilen blir lägre (–13 mm) vilket gör den mer coupélik. Det blir minst sju bensinalternativ och fyra dieslar. Troligen också hybridalternativ även om samtliga bilar ska förses med det bränslebesparande ”efficient drive”. Det kommer en M-version också, på 550 hästkrafter!

Läs mer om nya BMW 5-serie

 

Mercedes E-klass

Nästa generation av Mercedes E-klass har premiär i Detroit (17–25 januari). Ny front med stor grill och tvådelade strålkastare visar att att det är en ny bil som kommer. Vi har sett en film med nya E-klass och kan avslöja att det blir betydligt sportigare touch. Racinginspirerade skärmbreddare bak utlovas. Sedanmodellen av nya E-klass börjar säljas nästa år. 2010 är det dags för kombin (visas i oktober 2009) och en coupé-version. Basmodellen får sannolikt en bensindriven överladdad fyra på cirka 180 hästar. En direktinsprutad V6 och en V8-diesel på cirka 350 hk kommer också. Mercedes har även en hybrid på gång som hämtas från S400 BlueHybrid – en bensindriven vinkelsexa kopplad till en elmotor.

Läs mer om nya Mercedes E-klass

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!