090123-bmw-1-serie-2011

Nästa BMW 1-serie – detaljer avslöjade

Nästa generation BMW 1-serie ligger ett par år fram i tiden, men det hindrar inte brittiska Car från att presentera vad de redan säger sig veta om bilen. Bland annat kommer det nya mindre och snålare bensinmotorer, en prestandaversion och så småningom plug in-hybrider.

Nuvarande generation BMW 1-serie dök upp 2004 som en ny utmanare i golfklassen. Den ersatte då 3-serie Compact. 1-serien har försäljningsmässigt gått som tåget sedan introduktionen. Sett till förra året placerade sig modellen på sjunde plats i de tyska försäljningslistorna, klart distanserad av klassledaren Volkswagen Golf (bäst säljande modell totalt i Tyskland) men likvärdig med Opel Astras försäljning.

Om två år, närmare bestämt i mitten av 2011, är det dags för den andra generationen att dyka upp och det brittiska motormagasinet Car har redan kommit över en hel del uppgifter om bilen.

Den kommer fortfarande att vara bakhjulsdriven, även om BMW:s ingenjörer har haft planer på att spara in pengar och låta den dela framhjulsdriftskonfiguration med Mini.

Under huven kommer det ett gäng nya motorer, även om klassiska modellbeteckningarna består. Det är mindre slagvolym och snålare gång som är ledorden, tillsammans med något förhöjd effekt.

Enligt Car blir det på bensinsidan nya turboförsedda 1,3-litersmotorer i 116i och 118i, förstnämnda med 137 hästkrafter och sistnämnda med 186 hästkrafter. Ett steg upp finner vi tvålitersfyran 120i med turbo och 222 hästkrafter samt högst upp i hierarkin placerar sig 130i med 276 hästkrafter fördelade över sex cylindrar på en halv liter vardera.

Något riktigt M1 kommer inte enligt uppgift, i stället blir det en 300 hästkrafter vass 2,2-litersversion med dubbelturbo placerad i coupémodellen.

På dieselsidan blir det tre motorer som gäller – 118d med 152 hästkrafter, 120d med 186 hästkrafter samt 123d med 213 hästkrafter. Alla utvecklade för att sänka NOx-värdena maximalt.

Motorerna kan kopplas till manuella sexväxlade lådor alternativt sjustegade automatlådor med dubbelkoppling.

BMW jobbar dessutom vidare med sitt EfficientDynamics vilket innebär automatiskt start/stopp-system, med nyheten att det ska kunna kombineras med automatlåda, elektriska olje- och vattenpumpar i stället för mekaniska som drivs hela tiden, samt lättviktskomponenter.

En bit in på den nya generationens livscykel kommer det plug in-hybridversioner och eventuellt eldrivna varianter.

Precis som tidigare är det tredörrars-, femdörrars-, coupé- och cabrioletversioner som är aktuella. Det kan också dyka upp en tredörrars shooting break-version – spännande.

Bilen på bilden är symbolisk.

Läs mer

Provkörningar

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!