110809-nya bmw m3 v6 Foto: This image is copyright free for editorial use. (c

Nästa BMW M3 kan få V6 med trippelturbo

BMW är synonymt med skönsjungande raka sexor. Men M3, som i dag har en V8, kan från och med nästa generation komma att få en V6 på 3,3 liter med hela tre turboaggregat.

Är du hängiven BMW-anhängare bör du sätta dig ned eller klamra dig fast vid något, för lyssna på detta:

Nästa generation BMW M3, som förmodligen presenteras i slutet av 2012, kan komma att få en V6-motor nedstoppad under huven. Att dagens V8 slopas till förmån för sex cylindrar är mer eller mindre avgjort, men det finns ingen garanti på att det blir sex cylindrar i rad. BMW:s ingenjörer jobbar hårt med att göra nästa M3 lättare än dagens och samtidigt är låg tyngdpunkt en annan viktig punkt på utvecklingsagendan. Och det är där en V6-motor kommer in i bilden. En V6 tar mindre plats i anspråk än vad en rak sexa gör, vilket gör att man kan sänka motorn längre ned i motorutrymmet. Men en V6-lösning har också sina nackdelar, en V-motor är något tyngre och har samtidigt inte samma lena gång som en rak maskin.

Uppgifterna om en eventuell V6-motor med en cylindervolym på 3,3 liter i nästa generation M3 kommer från BMW Blog som vanligtvis är välunderrättade. Denna gång kommer uppgifterna från deras egen källa med insyn hos BMW.

Uppgifterna stämmer dessutom överens med vad tidigare BMW M-chefen, numera BMW USA-chef, Ludwig Willish uttryckte för två år sedan. Willish nämnde då att BMW står i valet och kvalet mellan rak eller v-formad sexa.

Vad gäller effekten på nya M3-motorn snackas det om 450 hästkrafter, alltså ”endast” 30 hästkrafter mer än i dagens M3 med V8-motor. Att pumpa upp effekten har inte högsta prioritet då det viktigaste är att höja bilens prestanda och uppförande. Något man till stora delar kan uppnå genom lägre vikt.

Förra månaden berättade brittiska Auto Express att nya M3-motorn kommer att vara försedd med tre turboaggregat. Det är något som även BMW Blogs källa skriver under på. Två konventionella, avgasdrivna turboaggregat och ett som drivs på elektrisk väg. Det är alltså samma konfiguration som i kommande X3 M som vi skrev om i maj.

Trippelturbo är dessutom på gång till X6 xDrive50d och 750d, alltså första gången tre turboaggregat kombineras med dieselförbränning. Dieselmotorn med cylindervolym på 3,0 liter och trippelturbo blir alltså nya dieselflaggskeppen hos X6 och 7-serien från och med nästa år.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr här!