Nyligen presenterade sportbilar så som Porsche 911, JaguarF-Type och Chevrolet Corvette har en sak gemensamt – de ligger väldigtnära varandra i längd. Alla är runt 4,5 meter. NärmasteMaserati-modell, GranTurismo, ligger samtidigt på närmare 4,9 meter.
Denna extra längd kan förvisso innebära bättre innerutrymmen, men isammanhanget är det nog en relativt lågt prioriterad fördel för de somär spekulanter på biltypen. I stället är ofta saker så som körglädjeoch -smidighet goda säljargument. Något som kan förbättras med en
kortare totallängd, och ett kortare axelavstånd. Detta gör nu attMaserati arbetar på att göra GranTurismo ett stycke kortare till nästageneration.
Enligt uppgift ska utvecklingsarbetet redan ha startat och kommit enbit på vägen, trots att premiären för den nya modellen fortfarandeligger åtminstone två år bort. Nya GranTurismo kommer då att utgöraen del i ett, med Maserati-mått mätt, ovanligt stort modellprogram –
med nya Quattroporte, Ghibli samt suven Levante (och dessutom endieselmotor!). Kanske är det dock en nödvändighet med tanke på deambitiöst satta försäljningsmålen för märket.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.