110609-mx 5 hårdbantning

Nästa Mazda MX-5 bantas 320 kilo!

Nya lovande rykten kring ersättaren till Mazdas folksportbil MX-5. ”Miata” ska bli mindre, lättare och begåvas med 1,4 liters turbomotor.

800 kilo ska den nya bilen väga om Mazdas ingenjörer får som de vill. En högt uppsatt källa inom Mazda säger till sajten Insideline att Mazda vill få tillbaka den ursprungliga körupplevelsen som en MX-5 av 1989 års modell gav. Då vägde bilen strax under ett ton.

Målet nu är alltså att väga in den kommande modellen på ett par hundra kilo mindre. För att lyckas med det tänker Mazda hårdbanta allt som kan anses vara onödigt. Instruktionsboken föreslås hamna på en USB-sticka, handskfacket försvinner och blir ersatt av en lättare konstruktion någon annanstans i bilen.

Motorn kommer antagligen krympa ner från 1,8 till 1,4 liter i volym. För att behålla motoreffekten hänger Mazda på en turbo och installerar direktinsprutning. Växellådan ses över, men det är inte helt säkert om man bygger nytt eller väljer att se över en redan befintlig låda. Enligt Insidelines källa är målet för lådan att den ska vara kort i slagen och även den efterlikna ur-Miatan från 1989.

Karossmässigt finns en del vikt att snåla med tycker Mazda och nästa bil blir smalare än nuvarande modell. För att spara ännu fler kilon kommer karossen att byggas med höghållfast stål. Fronten ska göras mindre och för att lindra smällen när man kör på folk får MX-5 en så kallad pyroteknisk motorhuv. Det är en uppfinning som Jaguar kunde visa upp 2006. Förenklat så trycks huven upp för att ge en mjukare landning när fotgängaren landar på bilen.

Än finns inga uppgifter om när det vankas världspremiär för nya MX-5, men detta är en bil som vi kommer hålla ett extra öga på. 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!