Bilden du ser ovan är enligt tyskarna på Auto Zeitung den första officiella på nästa generation Mercedes E-klass.
Det första man slås av efter noggrannare granskning av bilden är den lägre och bredare grillen med tre kromribbor i stället för fyra som i dag samt de nya strålkastarna. Borta är de dubbla runda doningarna och i stället sitter där nu parallelltrapetsformade strålkastare, precis som det ser ut på konceptbilen ConceptFASCINATION som Mercedes visade i början av september. Den konceptbilen sades också vara en förhandstitt på nästa E-klass och det är vi beredda att hålla med om till viss del – om nu bilden ovan är äkta.
Nuvarande E-klass mäter 486 centimeter på längden. Enligt Auto Zeitung är nästa generation (vilken generation i ordningen man räknar den som låter vi vara osagt) fem centimeter längre, alltså 491 centimeter från för till akter. Att bilen inte växer mer är av respekt för storebror S-klass som är 508 centimeter på längden.
E-klass hämtar en stor del av sin teknik från senaste generationen C-klass. Ett exempel på detta är det Agility Control, alltså det adaptiva stötdämparsystem som anpassar sig efter körstil.
Under huven blir det några nyheter, som delas med C-klass, i form av nästa generation fyrcylindriga common rail-dieslar. På dieselsidan kommer man att kunna välja från 136 upp till 252 hästkrafter. En av dessa är den sedan tidigare kända E 300 CDI BlueTec – en V6 på 211 hästkrafter som ger låg förbrukning och bra prestanda.
På bensinsidan är fem motorer aktuella vid lanseringen av nya E-klass. De sträcker sig från 184 till 388 hästkrafter. Något senare lär en AMG-version dyka upp och räkna då med minst 550 hästkrafter för att på allvar knäcka M5 och samtidigt närma sig Audi RS6 med sina 580 hästkrafter.
Det mild-hybridsystem som presenterades härom veckan i S 400 BlueHYBRID kommer också till E-klass enligt uppgifter, dock en aning senare.
Nästa generation Mercedes E-klass begår troligtvis sin publika premiär på Genèvesalongen i mars nästa år, då som sedanmodell. Kombimodellen får vänta till det är dags för portarna på Frankfurtsalongen att öppna upp i september samma år. Kanske får vi redan där ta del av coupé- och cabrioletversionerna.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.