Nissan slopade modellnamnet Skyline när nya Nissan GT-R presenterades som egen modell år 2007. Taktiken verkar ha fungerat så bra att Subaru planerar att göra detsamma när det är dags för ersättaren till prestandaversionerna Impreza WRX och STI att begå världspremiär 2013. I nuläget står det WRX eller STI på mellan 10 och 15 procent av alla sålda Imprezor. De nuvarande prestandaversionerna av bilarna kommer fortsätta att byggas med mellannamn tills ersättaren kommer.
Namnstrategin gör att bilarna skiljs åt mer tydligt än i dag och öppnar samtidigt för att Subaru kan nischa de betydligt dyrare prestandamodellerna med mer påkostad interiör och sportigare tillval. Vanliga Impreza ska i stället rikta in sig mot kunder som föredrar bättre bränsleekonomi och större innerutrymmen framför korta accelerationstider och höga toppfarter.
Det är ännu inte klart vilka motorer eller prestanda de nya bilarna kommer få men enligt uppgift kommer WRX/STI-bilen fortsatt ha över 300 hästkrafter till förarens förfogande.
Som vi skrivit om tidigare kommer Subaru Impreza utveckla modellprogrammet ännu lite till med crossover-versionen som kommer heta XV. Den kommer att levereras med höjd markfrigång och Subarus klassiska fyrhjulsdrift och boxermotorer.
Subaru Impreza började tillverkas 1993 och rönte stora rally-framgångar med bland annat tre förartitlar i bagaget när Colin McRae, Richard Burns och Petter Solberg plockade hem pokaler mellan 1995 och 2003 innan satsningen lades ner till säsongen 2009.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.