Nästa Volvo XC90 blir helt självkörande – redan 2022

Från och med nästa generation Volvo XC90, som kommer om två år, monterar Volvo in teknik som ska göra att bilen kan bli helt självkörande. Till en början på motorväg, men så småningom i fler situationer.

För snart två år sedan köpte Volvo in sig i sensorföretaget Luminar, som utvecklar ett så kallat lidarsystem (en laserbaserad radar, förenklat uttryckt), som ger möjlighet för bilen att ”se” omgivningen åtminstone 250 meter fram. Det är detta samarbete som nu ser ut att bära frukt, ty nu meddelar Volvo att man redan om två år – med den nya SPA2-plattformen – kommer introducera den nya tekniken i produktion.

Först ut med tekniken, som kallas Highway Pilot, blir nya XC90, som också är den första att baseras på SPA 2-plattformen. Till skillnad från nödbromssystem, och andra förarassistanssystem, som ofta placeras i grillen eller innanför vindrutan, kommer det nya systemet att bo integrerat i taket på bilen. Som synes på bilden ovan blir det en liten utstickande detalj, som påminner om de takluftintag som vissa tävlingsbilar har, eller de kameramonteringar som exempelvis funnits på rallybilar.

MISSA INTE: Gör vårt quiz och få Teknikens Värld Premium gratis

Tidigare har Volvo sagt att de ska ha helt självkörande bilar på vägarna 2021, men nu ser det alltså ut som att det kommer ett år senare. Nivån för självkörning kommer vara av nivå 4, på den femstegade skalan, vilket i detta fall innebär att bilen ska klara att köra helt själv – utan förarens övervakning – på motorväg. Volvo har sedan tidigare valt att hoppa över det som kallas för nivå 3, steget över dagens Pilot Assist, som innebär att förarens övervakning behövs.

En bild på hur lidarsystemet ”ser” omgivningen

Successivt är tanken att fler trafikmiljöer ska adderas till systemet, vartefter utvecklingsarbetet fortskrider och fler miljöer blir säkra för det självkörande fordonet att ta sig fram i. Uppdateringarna skickas ut till bilarna med så kallad OTA-uppdatering (Over The Air), vilket går ut på att skicka de via bilens internetuppkoppling, en teknik som Volvo redan har med nya XC40 Recharge, och även exempelvis Tesla använder i dagsläget.

– Bilen kommer att kunna köra autonomt på motorvägar när det bedöms att detta kan göras säkert, säger Volvos teknikchef Henrik Green i ett uttalande.

– Då tar bilen över ansvaret för körningen och du kan ta det lugnt, ta blicken från vägen och händerna från ratten.

Målsättningen är att var tredje bil från Volvo ska ha den självkörande tekniken till 2025, men i alla fall inledningsvis kommer det att bli ett tillval. Exakt när och hur funktionen kommer bli tillgänglig är också en fråga om lagstiftning, och juridiska godkännanden från olika länder. I Europa finns i dag inga godkännanden för motsvarande system, över nivå 2.

Sensorenheten när den ej är inmonterad i bilen

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!