081121-nissan-370-z Foto: MikeDitzPhoto ©2008 (310)994-0307

Nissan 370Z debuterar i LA

När nya Nissan 370Z nu har premiärvisats på bilsalongen i Los Angeles får vi äntligen veta allt om den efterlängtade bilen. Den välsvarvade karossen hyser en bil som är mindre, lättare och snabbare än sin föregångare.

När de första bilderna på Nissan 370Z dök upp för snart en månad sedan fick vi inte veta mycket mer än att den skulle visas på bilsalongen i Los Angeles den 19 november. Eftersom det är den 21 november i dag får vi nu för första gången veta allt om den nya Z-bilen från Nissan.

Kraften kommer som väntat från en 3,7 liter stor V6-maskin som ger 332 hästkrafter vid 7 000 r/min och 366 Nm vid 5 200 r/min. Precis som sin föregångare är det alltså en motor som måste varvas för att komma till sin rätt. Utgående 350Z drivs av en 3,5-liters V6-motor på 306 hästkrafter och 363 Nm. Motorn i 370Z är dock inte någon helt ny konstruktion, utan en utveckling av den gamla. Nissan uppger att ungefär 35 procent är nytt. Nytt för 370Z är även två växellådor. De som inte gillar att spaka själva väljer den sjuväxlade halvautomatiska lådan medan de som föredrar manuell växling väljer den sexväxlade manuella. Om den manuella lådan kombineras med Sport-paketet utrustas den med den nya SynchroRev Match-funktionen. SynchroRev Match anpassar motorvarvet automatiskt vid upp- eller nedväxling. Det kan beskrivas som att lådan själv duttar till lite försiktigt på gasen för att jämna till växlingarna. Även automatlådan har en liknande funktion. Nissan uppskattar förbrukningen till 1,3 l/mil vid stadskörning och 0,87 l/mil på landsväg. Siffrorna är desamma för både den manuella och den halvautomatiska växellådan. Av någon anledning håller Nissan fortfarande inne med prestandauppgifterna för 370Z.

I motsats till rådande trend inom bilindustrin är 370Z både mindre och lättare än sin föregångare. 370Z rullar på en uppdaterad version av plattformen från 350Z som nu är åtta centimeter kortare och har ett tio centimeter kortare axelavstånd. Däremot är 370Z tre centimeter bredare än 350Z. Att bilen är mindre till formatet kunde vi se redan när de första bilderna visades. 370Z ger ett kompakt intryck. Karossen, som till stor del består av aluminiumpaneler, har tydliga drag av legendaren 240Z. Vi ser även drag från Nissans nuvarande modellutbud. Taklinjen påminner mycket om storebrodern GT-R:s medan de främre strålkastarna har lånat sina boomerangformer från Maxima. Det flitiga användandet av aluminium har gjort 370Z aningen lättare än föregångaren. Nissan uppger att de dessutom har gjort bilen betydligt styvare. Vridstyvheten har förbättrats med 30 procent framtill och 22 procent baktill.

Invändigt består nyheterna av mindre detaljer såsom större instrumentrundlar, ny treekrad ratt, ny växelspak och nya säten med en speciell klädsel som ska hålla de åkande på plats. Standardutrustningen innefattar bland annat startknapp och stereosystem med fyra högtalare och rattmonterade kontroller. Den lite lyxigare Touring-modellen fås med eluppvärmda sportsäten, stereosystem med åtta högtalare och CD-växlare från Bose samt Bluetooth-anslutning.

Nissan 370Z börjar säljas i januari nästa år och priserna startar på omkring 250 000 kronor i USA. Vad priset bli i Sverige är ännu inte klart. Senare nästa år får vi även se roadsterversionen av 370Z.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!