090415-nissan-370z

Nissan 370Z – direktrapport från provkörningen

Nissan kommer med en ny Z-modell, en stor händelse i bilvärlden. PeO Kjellström tog flyget över dagen till Paris för att provköra.

Nissan 370Z är efterträdare till 350Z men även om underrede och motor är detsamma kan man tala om en ny bil. Axelavståndet är kortat med 100 millimeter, bilen är 65 millimeter kortare och motorn har trimmats till 331 hästkrafter.

Hallå PeO, läget i Frankrike?

– Ganska okej.

Du låter kort i tonen, är det inte bra?

– Så bra som det kan vara med öroninflammation och förkylning. Det dånade i huvudet som i en torktumlare på flygresan.

Oj då, inte bra. Men bilen...

– Du bryr dig bara om världsliga ting. Nissan 370Z är en bra bil, inte tu tal om det. Men det tar lite tid att komma underfund med den. Den slår en inte i huvudet direkt som till exempel Porsche Cayman som bara är underbar på en gång. Framförallt ska man strunta i den manuella lådan och välja den automatiska med möjlighet att växla manuellt med spak eller paddlar bakom ratten. Det blir som en helt ny bil tycker jag.

Motorn då?

– Det kan ju tyckas övermaga att påstå att 331 hästkrafter känns lite surt, men med manuell låda är det så. Det är först med automatisk låda som motorn kommer till sin rätt och då är den fantastiskt stark i mellanregistret.

Utseendet?

 – Titta själv på bilderna din latmask. Jag tycker i alla fall att Nissan lyckats med sidoprofilen som verkligen är udda, men framifrån ser den bara ut som en stor klump.

Okej! Sverigepremiär och pris?

– Till sommaren och med manuell låda och ”sådär” utrustning 415 900 kronor. Med utrustningspaket 438 900 kronor. Den fina sjuväxlade automatlådan kostar 23 000 kronor.

Hur många kommer hit?

– Med tanke på läget just nu är Nissan försiktiga. De kalkylerar med 25 sålda bilar. I hela Norden inklusive Baltikum beräknas 43 bilar!

Inte mycket?

– Nej, det blir en udda fågel på våra vägar. Hörru, jag har ett plan att passa. Ska till Malmö och stå på Motormässan.

Då syns vi, jag kommer dit i morgon!

– Fattades bara det. Vi syns!

Läs mer

Test och provkörningar

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + Premium för endast 129 kr. Köp nu!