Tidigare i våras offentliggjordes det nya samarbetet mellan Daimler-koncernen och Renault-Nissan, det stod tidigt klart att syftet var att parterna skulle dra nytta av varandras motorteknik. Daimler vill ha små och snåla motorer medan Renault-Nissan vill ha stora och starka.
Detta kan komma att leda till förändringar för Nissans Z-vagn. Brittiska Autocar har fått nys om att Renault-Nissans vd Carlos Ghosn är mycket intresserad av att använda Mercedes-motorer i uppföljaren till Nissan 370Z för att leva upp till allt strängare utsläppskrav. Mer effektiva och snåla motorer tros också kunna locka sportbilskunder på hemmamarknaden. Nissan uppges framförallt överväga tre olika drivlinor för nästa Z-vagn. Mest intressant är ett dieselalternativ.
Enligt Autocar kan uppföljaren till 370Z bli aktuell med samma diesel-V6 som sitter i Mercedes E 350 CDI. Nissan sägs också vara sugna på hybridsystem i kommande Mercedes E 300 Bluetec som består av en 2,2-litersbensinare och en elmotor på 15 kW som totalt producerar 221 hästkrafter. Mest knuff lär det dock bli i drivlinan som kan komma att lånas från Mercedes S 400 Hybrid. En 3,5-liters V6-motor med hjälp av en elmotor kan sätta rejäl fart på en liten sportbil. I det långa loppet kan Daimler även komma att dela med sig av den efterlängtade Diesotto-motorn – motorn som ska kombinera det bästa av diesel- och bensintekniken.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.