090408-nissan370zroadster Foto: ©2008

Nissan 370Z Roadster officiell

Drygt fem månader efter avtäckningen av nya Nissan 370Z Coupé är det nu dags för den öppna versionen – 370Z Roadster. Bilen, som just nu visas på New York-salongen, kommer i två versioner, en för varmare breddgrader och en för kallare.

Arvtagaren till busbilen Nissan 350Z presenterades i oktober förra året. Då var det bara coupéversionen som gällde, nu är det i stället dags för den taklösa 370Z Roadster. Detta trots att coupéversionen inte nått svensk mark ännu. 

Att modellnamnet har ökat med 20 enheter förklaras helt enkelt med att motorn som ruvar under huven numera har en slagvolym på 3,7 liter med cylindrarna placerade i V-formation.

Nu fokuserar vi på vad Roadster-versionen har att bjuda på som coupén saknar. Först kanske vi ska klargöra att cabrioleten kommer i två utföranden – Roadster och Roadster Touring. Den stora skillnaden är att Roadster Touring har en annan uppsättning sportstolar som är justerbara på elektrisk väg samt att de har värme och kylluft för att tillåta nercabbad körning oavsett väderlek. Stolarna i båda versionerna har nya justerbara nackskydd med aktivt pisksnärtskydd. Roadster Touring har dessutom ett fetare ljudsystem med åtta högtalare. Bose står som avsändare på det. Systemet innehåller bland annat satellitradio, första gången i en Z-bil, samt bluetooth-handsfree för mobiltelefonen. Som tillval finns bland annat ett hårddiskbaserat navigationssystem på 9,3 gigabyte. Alltså gott om utrymme för dina favorit-mp3:or.

Nissan 370Z Roadster har inte berikats med ett fällbart plåttak som är så vanligt i dag. I stället är det ett klassiskt canvastak som gäller. Detta fälls upp eller ned på 20 sekunder blankt. Manövern görs via en knapptryckning på mittkonsolen eller dörrsidan.

Sju exteriöra färger finns att välja på – Solid Red, Magnetic Black, Brilliant Silver, Platinum Graphite, Pearl White, Monterey Blue samt något som Nissan kallar för en speciell premiumfärg, nämligen Black Cherry.

Under huven sitter det som tidigare nämnt en V6-motor på 3,7 liter. Den ger ifrån sig 332 hästkrafter vid 7 000 r/min och 366 newtonmeter vid 5 200 r/min. Förra generationen, alltså 350Z Roadster, har bara 306 hästkrafter och 363 newtonmeter hämtade ur en 3,5-litersmaskin.

Med den nya motorn lovar Nissan att det ska finnas kraft hela vägen upp till rödmarkeringen vid 7 500 r/min. Upplagt för ännu busigare körning med andra ord – på bana så klart.

Motorn kan kopplas till antingen en sexväxlad manuell låda eller en sjustegad automatlåda. Som tillval till den manuella lådan finns något som kallas SynchroRev Match som gör körupplevelsen mer racebetonad genom att bland annat ge lite mellangas vid de snabba växlingarna.

Den sjustegade automatlådan har ett manuellt läge om man av någon anledning vill känna sig lite sportigare eller helt enkelt ska glänsa för någon.

Nissan uppger inga prestandasiffror i sitt amerikanska pressmeddelande. Däremot uppger de förbrukningsiffrorna. Med manuell låda vill 370Z Roadster ha 1,3 liter per mil vid stadskörning. Under motorvägskörning hamnar siffran på 0,94 liter per mil. Med andra ord inga siffror som direkt imponerar, men samtidigt är de för biltypen inte speciellt höga heller.

För bilar utrustade med automatlåda ökar förbrukningen marginellt.

Som standard har 370Z Roadster 18-tums lättmetallfälgar skodda med Bridgestone Potenza-däck i dimensionerna 225/50 fram och 245/45 bak. Som tillval via ett sportpaket (endast till Roadster Touring) finns 19-tumsfälgar med däck i dimensionerna 245/40 fram och 275/35 bak. I sportpaketet ingår också en bakdiff.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr