090416-nissan-pixo

Nissan ändrar sig – Pixo får antisladd och sidokrockkuddar

Det japanska bilnamnet till trots är Nissan Pixo en liten miljöbil som härstammar från Indien och har en bror som heter Suzuki Alto. Till att börja med uselt säkerhetsutrustad, men Nissan har tänkt om innan introduktion och det är bra.

Det är lite déjà vu-känsla när jag hoppar in i Nissan Pixo. För några månader sedan provkörde jag Suzuki Alto och det här är en likadan bil! De tillverkas på samma produktionslina i Indien och det som skiljer dem åt är strålkastare, grill och stötfångare.

Motorn har en cylindervolym på 1,0 liter och ger 68 hästkrafter. Det gör inte Nissan Pixo till något fartmonster men det är inte heller målsättningen. Desto roligare läsning är bränsleförbrukningen som Nissan uppger till 0,44 liter milen vid blandad körning. Koldioxidutsläppet är låga 103 gram per kilometer och för en konventionell bil med vanlig bensinmotor, fem dörrar, fyra sittplatser och bagagerum är det mycket bra. Nissan Pixo kommer att förses med det nyligen lanserade emblemet ”Puredrive” vilket klistras på alla Nissan-bilar som har ett koldioxidutsläpp under 140 g/km.

Håller du gasfoten i schack kommer du drygt 70 mil på en tank, och det är ju bra, men jag undrar hur ofta det kommer att inträffa?

Den klena motorn gör att du måste köra på låg växel för att ha någon kraft att tillgå och det innebär att bränsleförbrukningen drar iväg. Att Nissan Pixo är snål på motorväg är en sak, men är inte detta urtypen för en smidig citybil?

Att bilen är liten innebär att axelavståndet är kort och det gör avtryck på komforten. Pixo är bara 356 cm lång och har ett axelavstånd på 236 cm. Jämför till exempel med Opel Corsa som är halvmetern längre – den bilen uppfattas som en småbil.

Över ojämnheter känns den hårda fjädringen närmast smärtsam! Hårdhetsgraden har dock gjort att det är ganska trevligt att åka omkring på mindre landsvägar, där trivs Pixo tämligen väl.

Suzuki Alto är förmånligt prissatt i Sverige. I sitt billigaste utförande kostar den 89 900 kronor, ”lyxversionen” kostar 99 900 kronor. För den som köper Alto innan 1 juli kan 10 000 kronor i miljöbilsrabatt räknas av. I samtliga Alto-versioner ingår sex krockkuddar och antisladdsystem. Men den rabatten får inte Pixo-köparen eftersom bilen inte börjar säljas förrän i augusti.

Till en början hade Nissan Sverige tänkt sälja den billigaste modellversionen av Pixo utan antisladdsystem och sidokrockkuddar fram. Men efter Teknikens Världs kritik har de ändrat sig och något annat hade inte varit acceptabelt. Två sidokrockkuddar kostar, för tillverkaren, inklusive sensorer och sladdar med mera cirka 500 kronor. Ett antisladdsystem fixas enkelt med en uppgradering av bromssystemet. Bra att ni tänkte om Nissan!

Bakom ratten erbjuder Nissan Pixo exakt samma körupplevelse som Suzuki Alto.

Eftersom den är strikt fyrsitsig är det gott om plats på bredden även i baksätet trots att bilen är smal (160 cm). Benutrymmet bak är bara hyfsat men takhöjden är okej, om du inte är över 175 centimeter.

Men dristar du dig att åka fyra på weekendresa gäller det att packa smart. Det ryms 129 liter bagage bak och det innebär i princip en flygkabinväska, en datorväska och en mindre tygbag.

Ljudnivån i Nissan Pixo är, för storleksklassen, väldigt låg i motorvägsfart. Ett svagt brus från de främre takstolparna är allt som stör.

Det gäller att inte ha så bråttom. 0-100 km/h tar 14 sekunder och toppfarten är satt till 155 km/h. Det stora problemet är dock att hålla farten uppe. Minsta motlut måste du växla ner och accelerera kraftigt. Pixo är definitivt ingen bil du ska chansa med och kasta dig ut i vänsterfil för en snabb omkörning. Du hinner inte undan!

Pixo börjar säljas i augusti. Inga priser är satta men klart är att en fyrväxlad automat kommer att erbjudas som tillval. Så ock i Suzuki Alto även om det annars är ovanligt i storleksklassen.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!