Det var i samband med att Renault-Nissan och Daimler skrev under sitt samarbetsavtal som Nissans produktchef Andy Palmer avslöjade delar av framtidsplanerna. Palmer talade med de båda brittiska motormagasinen Autocar och CAR och han avslöjade att det finns stora expansionsplaner inom företaget. Nissans mål är att sälja bilar på 90 procent av världens alla marknader. I dagsläget finns Nissan på cirka 84 procent av marknaderna. En viktig del i denna ambition är att återigen erbjuda bilar i de traditionella segmenten, framförallt Golf-klassen.
Nissan Almera och Primera har som bekant fått ge plats för de lite vildare modellerna Qashqai, Note och nu senast Juke. Dessa crossovermodeller hamnar dock lite utanför och är mer nischbilar än storsäljare. Andy Palmer säger till Autocar att de måste bygga en bil som är bättre än Volkswagen Golf. Det är ett långsiktigt projekt men det är redan på gång. I samtal med den konkurrerande tidningen CAR berättar Palmer mer om hur den kommande bilen kan se ut. Han pekar på Qashqai och nya Juke för att visa hur vågade Nissan kan och vill vara. Han tror att dagens köpare kräver en annorlunda design som sticker ut.
Nissan plockade bort Almera och den större Primera från den europeiska marknaden efter vikande försäljningssiffror. Som deras efterträdare har vi fått se de små crossovermodellerna Note och svårstavade Qashqai.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.