...7 minuter, 26 sekunder och 70 hundradelar. Putsningen med drygt två sekunder kan förklaras av att den bil som satte nya rekordet är av årsmodell 2010, vilket innebär en rad småmodifieringar jämfört med förra årets kärra. Bland annat handlar det om drygt fem extra hästkrafter plockade från V6:an på 3,8 liter, nymappad växellåda, finjusterad hjulupphängning och Dunlop-däck med bättre grepp. Hur som helst så är bilen helt standard, även inkluderar modifieringarna.
Den nya varvtiden sattes den 23 april i år med före detta Formel 1-föraren Toshio Suzuki bakom ratten. Åtta dagar tidigare satte de varvtiden 7 minuter, 27 sekunder och 56 hundradelar – något som de uppenbarligen inte var nöjda med eftersom det inte uppmärksammades. Det tidigare rekordet på 7 minuter och 26 sekunder sattes i april förra året.
Med den nya tiden är Nissan GT-R nu drygt fem sekunder snabbare än Porsche 911 GT2 med Walter Röhrl bakom ratten. Däremot har GT-R ännu inte rått på Corvette ZR1 som fixade varvet på 7 minuter, 26 sekunder och 40 hundradelar. Små skillnader kan tyckas, men ganska stora i sammanhanget.
Vad som nu återstår är att hålla tummarna för att Toshio Suzuki får kliva in i den lättade och småtrimmade Nissan GT-R SpecV. Kanske de kan komma under 7 minuter och 26 sekunder då...
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.