Nissan GT-R 2014

Nissan GT-R får nytt ljus och optimeras för stadskörning

Medan allt ljus faller på Nissan GT-R Nismo på Tokyosalongen står vanliga GT-R i uppdaterat utförande på bilsalongen i Los Angeles. Här är nyheterna för modellår 2014.

Det är lätt att dras med när Nissan presenterar något så snabbt och kraftfullt som GT-R Nismo. Men icke att förglömma: vanliga, något långsammare (om nu 0-100 på 2,7 sekunder kan kallas långsamt) GT-R finns kvar parallellt och nu är det dags för den årligt återkommande uppdateringen, modellår 2014 denna gång. Nissan har valt att visa upp nyheterna på bilsalongen i Los Angeles, till skillnad från Nismo-versionen som visas i Tokyo.

Vi har blivit bortskämda med att GT-R från år till år har blivit allt vassare med mer effekt. När GT-R presenterades från allra första början hade den 480 hästkrafter. Därefter har siffran ökat successivt och är nu uppe i 550 hästkrafter. Dessutom har Nissan fintrimmat chassit varje år.

Denna gång har man inte skruvat upp effekten (kanske för att Nismo-versionen inte ska blekna), utan koncentrationen har legat på chassit och andra detaljer som förhöjer upplevelsen, även för den som kör utanför banan.

 GT-R ska från och med modellår 2014 vara mer komfortabel och kursstabil tack vare uppgraderade elektroniska stötdämpare, ny fjädring och nya bussningar. Lägg till nykalibrerad styrning som ska göra livet i stadstrafiken lättare för GT-R-föraren samtidigt som det ska behövas färre rattkorrigeringarna vid högfartskörning. Sist men inte minst har man justerat bromsarna så att de är fastare och mer linjära i agerandet för att upplevas som mjukare vid normala vardagshastigheter, plus att de standardmonterade Dunlop-däcken har blivit styvare i sin konstruktion för att deformeras mindre vid exempelvis hård kurvtagning.

 Nissan GT-R ska även från och med nästa modellår vara tystare att åka i.

De exteriöra nyheterna är få. Mest synlig av dem är strålkastarna som numera är av typen full-LED (multi-LED) samtidigt som de är adaptiva för att optimera ljusbilden vid olika situationer och hastigheter. Bakljusen har fått hela cirklar (se bild ovan) i stället för ”prickiga”.

 En ny exteriörkulör kallad Goldflake Red Pearl (se bilen på bilderna nedan) introduceras, så även en ny interiör i tvåtonsutförande.

En uppdatering som Nissan inte nämner är den om priset. Därmed är det oklart om siffrorna på prislappen blir desamma som i dag – 943650 kronor – eller inte.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!