100702-nissan-juke-direkt Foto: ©Francesc Montero

Nissan Juke – direktrapport från provkörningen

PeO Kjellström ger sig inte. Bara ett dygn efter hemkomst från San Francisco är han i sadeln igen. Nu handlar det om intressanta nykomlingen Nissan Juke. Var i all världen nu, PeO?

– Bangkok eller helvetet, jag vet knappt. Varmt så det förslår i alla fall. Det lär ha toppat på 37 grader idag. Men skyltarna är blåa och ortsnamnet tyskt, Frankfurt. 

Svettigt med andra ord. Men vad är Nissan Juke?

 – Man kan säga en lillebror till succén Nissan Qashqai. Det är en suvliknande bil i B-segmentet, och det har vi egentligen aldrig haft förut. Baserad på Renault Clio-chassi. Den ser väldigt udda ut och det är meningen, den ska attrahera köpare som inte vill ha bilar som ser ut som alla andra. 

Hur ser den egentligen ut?

 – Tänk så här, låt en Nissan 370Z och elbilen Leaf hoppa i säng med varandra, då skulle förmodligen avkomman se ut så här. Enorma skärmbredare, tack vare att den inte är så stor. Små sneda ödleögon och två stora helljus i frontens nederdel. Den ser helt enkelt inte ut som någonting annat. Och det är själva grejen.   Invändigt kan det se ut lite hur som beroende på vad man beställer men vår provbil hade rödlackerade plastbitar invändigt och det var ganska cool. Såg ut som man hade en bensintank från en motorcykel mellan sätena. Utan lite färg blir det ganska trist, det är mycket svart/grå plast som ska trollas bort. 




På vägen då?

– Fungerar faktiskt väldigt bra. Vi körde en fyrhjulsdriven version, det finns framhjulsdrivna också. 190 turbohästar i en bensinmotor på 1,6 liter. Tror inte riktigt alla var hemma, men låt gå.   Det är tyst från hjulhusen och det verkar väl sammansatt. Läderklädda stolar satt vi bra i, med tyg var det väl sådär. Styrningen kunde varit skarpare, men i det stora är jag ganska nöjd med Juke, den är inget Joke. 

Vilka ska den fightas med då?

 – Det är en svår fråga. Jag tror den kommer att hugga hej vilt omkring sig. B-och C-segment förstås, men framförallt mot kunder som tidigare trott att Nissan var någon form av Sushi. Qashqai har sålt 7 500 bilar i Sverige sedan premiären och Nissan Sverige är övertygade om att Juke blir lika stor. Intresset har varit stort och bilarna börjar inte levereras förrän oktober. 

Prisläget?

 – Startar från 154 900 med lilla bensinmotorn (117 hk) och manuell låda och drar sedan vidare upp till 254 400 kronor för den dyraste 1,6 turbon med 190 hk och närmast full spec.   Finns även en diesel på 110 hästar, körde den en kort bit men den kändes inte så skojsig. 

Men du verkar rätt nöjd ändå?

 – Ja faktiskt, Juke imponerar. 

OK, ut i solen med dig nu.

 – Det går knappt vara ute, det är som att gå in i en vägg av värme. Sova i luftkonditionering verkar som ett bra alternativ. 

Gör som du vill, fortsatt trevlig helg.

 – Ja det är ju både rallycross-EM i Höljes och Mattias Ekström i DTM så det ska nog ordna sig. Hej då!

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!