Nissan Juke Nismo

Nissan Juke Nismo – tre snabba från provkörningen

Nissans sportavdelning Nismo kommer slutligen till Europa och först ut blir Juke Nismo. Playstation-barnet Erik Wedberg har åkt till Barcelona för att känna på Nismo-upplevelsen.

Hej Erik, vad gör du?

– Just nu kör jag faktiskt Gran Turismo i en simulator.

 Behövde du åka till Barcelona för det?

– Nej, men hela TV-spelsgrejen står i fokus när Nismo nu ska lanseras i Europa. Nismo (Nissan Motorsport) har funnits i Japan ett bra tag men vi européer känner egentligen bara igen namnet från bilar vi har kört i Gran Turismo och andra TV-spel. Nissan Juke Nismo blir först ut i Europa och det är den jag kör i dag.

 Vad innebär Nismo-trimningen för Juke då?

– Att den får ett tuffare kjolpaket, röda backspegelkåpor, hårdare fjädring, vassare styrning och tio extra hästkrafter, 200 i stället för 190. Det är bara 1,6-litersmotorn med turbo som kan fås med Nismo-trim och priset stiger då från 213 000 till 249 000 kronor för den framhjulsdrivna med manuell låda och från 247 000 till 283 900 kronor för den fyrhjulsdrivna med CVT-låda. Jag har kört den framhjulsdrivna och den känns riktigt vass, superkvick styrning och snabbpetad växellåda. Bäst är nog ändå sportstolarna som kramar om ordentligt utan att bli obekväma.

 Nu får du ikke mer for den 25-øre! Vill du läsa hela provkörningsrapporten får du kika i kommande nummer av Teknikens Värld. Skaffa dig en fördelaktig prenumeration av Teknikens Värld så får du tidningen före alla andra!

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!