Exakt, rubriken är inte på allvar. 600 hästkrafter är enormt mycket, speciellt då de har placerats i en liten suv som Nissan Juke.
Det var för fyra år sedan som Nissan gjorde verklighet av den tokiga idén att stoppa ner Nissan GT-R-motorn på 550 hästkrafter i lilla, stillsamma Juke. Plötsligt hade Juke-R fötts, och det var inte bara för showens skull. Man byggde nämligen 21 exemplar av det högbyggda busfröet, var och en till salu till ett pris av drygt 4,5 miljoner kronor.
Nissan fick blodad tand och släpper därför nu, i samband med helgens Goodwood Festival of Speed, Juke-R 2.0. Denna version 2.0 är dock en konceptbil, men det skulle inte förvåna oss om den produceras i en liten upplaga.
Utsidan har uppdaterats med ett aggressivare bodykit, allt i kolfiber givetvis. Men det är uppdateringen under huven som är det mest intressanta. Här har man placerat den dubbelturboförsedda V6:an på 3,8 liter som normalt sitter i GT-R Nismo. Det betyder 600 hästkrafter och 652 newtonmeter. Effekten har alltså pumpats upp med drygt nio procent.
Tyvärr avslöjar Nissan inga prestandasiffror, men ”vanliga” Juke-R gjorde 0-100 km/h på 3,0 sekunder och toppade 275 km/h. Vi misstänker att Juke-R 2.0 därmed nuddar vid 2,9 sekunder vid accelerationssprinten.
Eftersom vi inte vet om bilen sätts i produktion vet vi inte heller vad den skulle kunna kosta. Men enligt inofficiella uppgifter sägs det handla om 6,4 miljoner kronor för ett exemplar av Juke-R 2.0. Det är, som vi tidigare skrev, pengar som du får 42 vanliga Juke eller nästan sju stycken vanliga GT-R för.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.