Det är tack vare lanseringen av senaste generationen Nissan Qashqai som företaget lyckats nå toppositionen som största japanska biltillverkare på den europeiska bilmarknaden. Under årets första sex månader har Nissan levererat hela 384 726 bilar, en ökning med 4,3 procent från 368 314 bilar samma period förra året. Stora ökning har noterats i bland annat Storbritannien (+34%), Spanien (+18%) och Tyskland (+11%).
Det är inte första gången Nissan är ledande japan i Europa, märket hade samma position på 1990-talet – men tappade den till Toyota 1998, som alltså har innehaft den sedan dess. Med försäljningsökningen har Nissan nu en marknadsandel på 4,2 procent i Europa, att jämföra med Volkswagen – som är störst på marknaden – som med dryga 900 000 sålda bilar har en marknadsandel på 12,1 procent.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.