101101-nissan-leaf-direkt

Nissan Leaf – direktrapport från provkörningen

PeO Kjellström är ute i Europa någonstans. Vad är det för häftigt denna gång, och var är du?

– I ett ganska mysigt Lissabon. När solen väl tittar fram blir det skönt, men vi har tur. Det har regnat ordentligt i tre dagar.

OK, men vad kör du?

– Framtiden, om man ska tro Nissan med flera. Det är helt nya, och enbart eldrivna Leaf. Man kan kalla den för den första riktiga elbilen för familjen. Det finns plats för fem och 330 liter bagage.

OK, och det går undan förstås?

– Ja, inte så pjåkigt även om toppfarten är begränsad till 140 km/h. 0-100 km/h sägs gå på 11,9 sekunder. Det känns inte så, eller rättare sagt det hörs inte så. Leaf är närmast kusligt tyst.

– Det finns bara ett växelläge framåt och ett bakåt. Men det går att välja att köra bilen i ett eco-mode så du kommer lite längre.

Den ser ju ganska futuristisk ut på utsidan. Vad döljs under skalet?

– Ett helt konventionellt chassi. McPherson fjäderben fram, halvstel axel bak. Elmotorn ger 80 kW och får kräm från ett batteripaket som genererar 24 kWh. Detta paket är för övrigt monterat på golvet i bilen så tyngdpunkten är låg och vägegenskaperna är helt ok. Fjärran från allt vad norska Think står för.

Den springande punkten då? Hur långt kommer du med ett fulladdat batteri?

– Det beror på körsättet men upp till 16 mil, och det är mer än vad de flesta kör på en dag. Faktum är att över 80 procent av de bilburna i EU inte kör mer än åtta mil per dag. Vid speciella laddstationer kan du tanka el, du får åttio procent av batterikapaciteten på en halvtimme. Hemma, från ett vanligt strömuttag, tar det åtta timmar att ladda fullt.

Kommer vanligt folk att ha råd att köpa Leaf?

– Priset i Sverige är inte fastställt, bilen kommer inte hit förrän i mitten av nästa år. Mycket beror på subventioner från staten, men målsättningen är att den ska kosta runt 300 000 kronor och då ingår batteriet. Dessa sägs för övrigt ha 70 procent kvar av kapaciteten efter fem år.

Tror du vanligt folk vill ha Leaf?

– Ja, varför inte. Känslan att köra Leaf är i stort sett identisk med en vanlig bil, bara lite tystare. Fungerar bara infrastrukturen med laddstationer är den ett vettigt alternativ, främst för stadsbor. Den lär inte bli någon hit i glesbygden.

OK, tack för pratstunden. När kommer du hem?

– Planet landar vid midnatt. Kul!

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr