100517-nissan-leaf-pris

Nissan Leaf – europeiska priser offentliga

Vid lunchtid i dag presenterade Nissan de europeiska priserna för elbilen Leaf. Leaf uppges redan har mötts av ett överväldigande intresse och Nissan hinner inte bygga tillräckligt många bilar.

 Nissan har stora planer för sin elbil Leaf. Men konkurrensen är hård, Toyota har mutat in ett revir med sina enormt framgångsrika hybridmodeller och GM:s plug in-hybrid Chevrolet Volt väntas bli en storsäljare. Nissans bil är dock helt elektrisk och har naturligtvis kostat stora pengar att ta fram. Inte mindre än tre fabriker ska spotta ur sig Leaf-bilar, i japanska Oppama startar tillverkningen redan i år, 2012 start tillverkningen i amerikanska Smyrna och året därefter sparkas den tredje fabriken i engelska Sunderland igång.

Vi vet sedan tidigare att Nissan Leaf kommer att kosta 25 280 dollar, motsvarande 200 000 kronor i USA, men det är efter en statlig rabatt på 7 500 dollar. Nissan uppges redan ha tagit emot 13 000 beställningar, vilket ställer till det en aning. Nissan kommer nämligen inte hinna tillverka mer än 12 000 bilar fram till mars 2011. Den som vill ha en Leaf kan alltså räkna med rejäla väntetider. Några europeiska priser har inte funnits tillgängliga förrän vid lunchtid på måndagen då Nissan Europa höll en presskonferens för att berätta hur mycket Leaf kommer att kosta och hur den ska lanseras.

När Leaf lanseras i Europa ska prislappen inte överstiga 30 000 euro, motsvarande 290 000 kronor. Nissan kommer inte att sälja batterierna för sig, vilket är fallet med vissa andra elbilar, batterierna är inkluderade i priset. Men Leaf är inte riktigt så billig som den verkar. 30 000 euro är priset efter att lokala statliga subventioner har dragits bort. Nissan påpekade flera gånger att priset är i nivå med likvärdiga konkurrenter med förbränningsmotorer, till exempel Toyota Prius och VW Golf TDI. Men Leaf kommer att bli betydligt billigare i längden. Nissan räknar med att driftskostnaderna är ungefär 600 euro lägre per år, samtidigt som underhållskostnaderna är 15 procent lägre eftersom Leaf innehåller betydligt färre rörliga delar än en bil med konventionell drivlina. Vid slutet av presskonferensen stod det också klart att vi här i Sverige kommer att få vänta på Nissans elbil som redan i dag är helt färdigutvecklad och färdig för produktion.

Nissan har valt allt inleda lanseringen av Leaf på fyra marknader: Portugal, Nederländerna, Irland och Storbritannien. Dessa länder har valts ut eftersom Nissan anser att de har gjort mycket för att främja elbilsanvändandet. Portugal och Nederländerna får de första bilarna i december i år, Irland och Storbritannien får vänta till februari nästa år. Resten av Europa får vänta ytterligare några månader till oktober 2011.

Läs mer

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + Premium för endast 129 kr. Köp nu!