090803-nissan-leaf

Nissan Leaf ger sig in i elmatchen

Nissan har hittills hållit sig i bakgrunden medan Toyota och Honda har ångat på med hybrider. Men nu lägger Nissan in en rejäl stöt. Nya Leaf ska bli den första elbilen med ett överkomligt pris. Lansering redan nästa år.

Medan de japanska konkurrenterna Toyota och Honda har haft stora framgångar med sina hybridbilar har Nissan lurat i bakgrunden och varit relativt anonyma på miljöbilsfronten bortsett från några framtidsstudier på olika bilsalonger. Nu avslöjar Nissan vad de har arbetat på de senaste åren och kanske är det så att de är på väg att övertrumfa konkurrenterna med ett enda slag. Elbilen Nissan Leaf  visades för världen på söndagen, och det är höga krav som ställs på bilen. Presentationen skedde i samband med invigningen av Nissans nya högkvarter i Yokohama och det var företagets vd Carlos Ghosn själv som körde upp den lilla ljusblå bilen på scenen inför världspressen.

Leaf ska börja säljas redan nästa år i USA, Japan och Europa och den blir det första steget mot Nissans ambition att bli världsledande inom segmentet för utsläppsfria bilar. Produktionen av Leaf väntas börja något trevande men 2012 ska omkring 200 000 bilar byggas varje år och säljas över hela världen. Carlos Ghosn har stora förhoppningar inför framtiden och tror att elbilarna kommer att bli vanliga inom kort. 2020 kommer var tionde bil som säljs att vara en elbil, enligt Ghosn. Vid presentationen sade han att Nissan inte ser elbilar som en nisch, utan som en mycket stor marknad. Nissans vd beskrev nya Leaf som en kraftfull bil, ungefär som en bil med turbo men utan fördröjning av kraften. Hur mycket belägg Ghosn har för sitt påstående återstår att se, men på pappret ser det i alla fall ganska lovande ut.

Leaf är en bil i Golf-storlek med en helt elektrisk drivlina bestående av elmotor på 80 kW och 280 Nm. Batterierna är av lithiumjon-typ och har en uteffekt på drygt 90 kW. Bromskraftsåtervinning förlänger räckvidden till 160 kilometer. Enligt Nissan visar kundundersökningar att detta tillgodoser de dagliga behoven för 70 procent av världens bilister. Att ladda bilen fullt via ett 200-voltsuttag ska ta cirka åtta timmar och med en snabbladdning kan 80 procent uppnås på 30 minuter. Nissan säger att deras målsättning har varit att skapa en bil som vanliga människor ska vilja köra varje dag och kunna göra det utan problem. Fartresurserna borde i alla fall inte bli något hinder. 0-100 km/h ska avverkas på strax under 10 sekunder och toppfarten anges till 145 km/h. En stor fråga återstår dock – priset?

Nissan har inte släppt några prisuppgifter men de är tydliga med att Leaf ska bli en ekonomiskt överkomlig bil för de allra flesta. Storleksmässigt kvalar den in i C-segmentet, eller Golf-klassen, och det ska den göra även prismässigt. Med sina 4,45 meter på längden och 1,77 meter på bredden är Leaf dock något större än de flesta konkurrenterna i Golf-klassen och prismässigt lär den bli jämförbar med välutrustade versioner av konkurrenterna.

Bilen som visas på bilderna må se ut som en prototyp. Och det är den också, men till 99 procent är det så här den produktionsfärdiga bilen kommer att se ut. Interiört påminner Leaf mycket om en konceptbil med sin avskalade och ljusa design och även på utsidan är det futuristiska former som härjar, även om Nissans DNA lyser igenom. En intressant detalj är de främre strålkastarna som uppges vara designade för att klyva och styra vinddraget bort förbi sidobackspeglarna, vilket minskar luftmotståndet och därmed energiförbrukningen. Leaf ska också vara uppkopplad till ett globalt datacenter som förser föraren med information och underhållning. Ytterligare en nyhet är möjligheten att styra vissa funktioner med mobiltelefonen, bland annat luftkonditioneringen och batteriladdningen.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr! Köp nu!