Nissan Leaf

Nissan Leaf uppdateras och får längre räckvidd

Det går knappt att se det men Nissan har gett elbilen Leaf ett ansiktslyft. Nissan har låtit utseendet vara och fokuserat på en mängd tekniska detaljer som gör Leaf till en bättre elbil.

Under de cirka två år som Nissan Leaf har funnits på marknaden har drygt 50 000 exemplar hittat ut på vägarna. Nu blir alla dessa föråldrade då Nissan släpper en uppdaterad Leaf som visserligen inte går att skilja från den gamla rent visuellt men som ska vara lite bättre på nästan alla punkter.

 Inspirationen till förbättringarna kommer från Nissans kontakter med kunderna, man har bland annat skannat av olika internetforum för att ta reda på vad kunderna saknar i sina bilar. Den största förändringen är att laddaren har flyttats från sin ursprungliga plats bakom baksätet till fronten. Därmed har man frigjort 40 liter bagageutrymme och samtidigt kunnat konstruera en ny sittdyna som ger baksätespassagerarna lite mer benutrymme. Även de i framsätet får det lite bättre tack vare nya stolar som inte bara ska vara bekvämare utan även gå att höja och sänka.

 Den enda utseendemässiga förändringen är också den som ska göra störst skillnad för Leaf-ägaren. Nissan säger att luftintaget i fronten har fått en ny form (kan du se skillnaden?) som sänker luftmotståndsvärdet från 0,29 till 0,28 Cd. Det gör att den maximala räckvidden på en laddning ökar från 175 till 199 kilometer. Nissan säger sig också ha minskat den inre friktionen effektiviserat batteristyrningen. Nissan har också låtit Bose utveckla ett skräddarsytt ljudsystem som ska dra ungefär hälften så mycket el som ett vanligt system men ändå låta bra.

 I sitt senaste utförande ska Leaf även vara en roligare bil att köra. Styrningen ska vara tyngre och ge mer känsla samtidigt som bromsarna ska ha förbättrats något. En ny portabel 6,6 kW-laddare gör det möjligt att ladda bilen genom 32-ampersuttag, vilket kortar laddtiden från åtta till fyra timmar. Eftersom ladduttaget i fronten numera har en stark LED-lampa blir det lättare att ”träffa rätt” med laddkabeln när det är mörkt.

 Sist men inte minst meddelar Nissan att den stora fabriken i Sunderland nu ska börja tillverka Leaf och förse hela Europa med Leaf-bilar. I Sunderland kommer Leaf att dela produktionslina med Qashqai, Note och Juke och alldeles runt knuten finns fabriken där litiumjonbatterierna tillverkas.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!