090108-nissan-gtr-specv

Nissan presenterar GT-R SpecV – en snabb lättviktare

I dag valde Nissan att presentera sitt senaste tillskott – nya GT-R SpecV. Den bygger på vanliga GT-R, men är lättad på ett flertal punkter samtidigt som turbotrycket höjts en aning för vildare karaktär. Enda nackdelarna är den hutlösa prislappen och tillgängligheten.

Den som gillar nya Nissan GT-R, men som ändå tycker att bilen saknar det där lilla sista, lär känna ett välbekant sug nu. Sprillans nya Nissan GT-R SpecV, som vi skrivit om flera gånger tidigare, är nu officiell. Men Nissan har inte varit helt schyssta mot alla er tekniktörstande läsare, de är i stället ganska sparsmakade med informationen kring deras nya busbil.

Med hjälp av chassi- och prestandamodifieringar, unik interiör och andra små förändringar ska få andra vagnar i samma klass kunna matcha nykomlingen, i alla fall om man får tro Nissan själva.

Först och främst har japanerna lättat bilen genom flitigt användande av kolfiber. Hur mycket de lättat den uppges inte i pressmeddelandet, men däremot var man kan finna lättviktsmaterialet – i grillen, bakvingen, kylluftsledningarna till bromsarna, Recaro-stolarna, mittkonsolen och instrumenteringen. Andra viktbesparande detaljer är de keramiska bromsarna (som dessutom erbjuder bromsprestanda utöver det vanliga), avgassystemet i titan (låter dyrt), lättviktsfälgarna i aluminium (finns i NISMO-sortimentet sedan tidigare) och det tvåsitsiga baksätet som har slängts ut. I sistnämnda får ändå inte en normallång vuxen person plats.

Exakt vad Nissan har fingrat på maskinellt uppger de inte. Inte mer än att man via en knapptryckning kan skruva upp turbotrycket på den sexcylindriga maskinens dubbla turboaggregat. Detta ger en extra kick i vridmomentet från mellanregistret och uppåt och medför kraftfullare acceleration. Nissan uppger samtidigt att powerboost-funktionen får motorn att jobba på lägre varv och på så vis förbättra bensinförbrukningen en aning.

Precis som med effekt och vridmoment, så anger Nissan inte några som helst siffror för acceleration eller toppfart.

Bilens låga vikt, uthålliga bromsar, däck med extra bra grepp och DampTronic-dämpare från Bilstein gör GT-R SpecV till något av det hårigaste Nissan någonsin skapat. Vi längtar redan nu till provkörning runt bana. Det jobbiga är att bilen byggs i begränsad upplaga och enbart ska säljas hos sju utvalda återförsäljare i Japan och till råga på allt till ett väldigt högt pris – närmare det dubbla jämfört med vanliga GT-R i Sverige. 1 359 000 svenska kronor får japanerna punga ut för SpecV. Vad hade den då inte kostat i Sverige om den hade kommit hit?!

I Sverige kostar standard-GT-R från 724 000 upp till 762 000 kronor beroende på version.

Om du nu trots alla hinder funderar på att privatimportera en GT-R SpecV till vårt avlånga land, då har vi ett råd till dig. Välj din bil i färgen Ultimate Black Opal eftersom den är unik just för GT-R SpecV.

Läs mer

Provkörning

TV-TV

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!