080227-nissan-ålderdräkt

Nissan simulerar ålderdomen

Nissan gör sitt bästa för att anpassa bilarna till de äldre köparna. Detta innebär bland annat att ingenjörerna klär sig i en dräkt som får dem att känna sig 40 år äldre.

Allt för ofta hör man biltillverkare prata om att de vill rikta sig till en unga människor med en aktiv livsstil. Det är sällan en konceptbil presenteras som det självklara valet för en stillasittande, lätt rörelsehindrad person i 70-års åldern. Nissan inser emellertid att det stora antalet 40-talister börjar bli äldre och att de är en stor del av marknaden. Därför satsar man nu på att utveckla bilar avsedda just för äldre personer.

För att förstå kundernas behov använder de japanska ingenjörerna en dräkt som simulerar fysiken hos en äldre människa. Med dräkten på kan en 25-årig ingenjör känna sig 40-45 år äldre, och därmed förstå hur bilen ska utformas. Varför de inte bara anlitar personer i den åldern för att testa bilarna, förklarar Nissan korthugget med att det inte alltid är praktiskt. Vilka erfarenheter som döljer sig bakom den uppfattningen går bara att spekulera i. Den minst sagt innovativa dräkten består av delar som försämrar synen och gör det svårare att röra sig. Vad som mest ser ut som ett par solglasögon ska simulera den försämrade synen. Hur Nissan har tänkt där kan man undra. Om synen inte räcker till för att höja volymen på stereon kanske man inte borde sitta bakom ratten överhuvudtaget. På armarna och benen har ingenjörerna på sig ställningar som försämrar rörligheten i lederna.

Som om detta inte vore ”uppfinningsrikt” nog utrustar sig ingenjörerna med ett 250 millimeter brett och 50 millimeter tjockt magbälte för att uppleva hur det är att ta sig in och ut ur bilen med en ölmage, vilket Nissan verkar tro att alla äldre människor har. Med dräkten på försöker ingenjörerna ta reda på hur knappar och vred ska se ut och var de ska sitta, allt för att de äldre ska lockas att köpa Nissans bilar.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!