Försäljningen av Nissan Murano har aldrig riktigt tagit fart i Sverige, vilket till viss del kan bero på att modellen hittills bara funnits med en otidsenlig V6-bensinmotor. Det blir det ändring på nu när det har blivit dags för ett ansiktslyft.
Bortsett från den lätt omritade fronten med större luftintag som ska skicka in mer kylluft till dieselmotorn är just dieselmotorn den stora nyheten. Från och med modellår 2011 blir Murano tillgänglig med en dieselmotor under huven. Nissan har stora förhoppningar och räknar med att den nya motorn ska finnas i drygt 90 procent av alla Murano-bilar som säljs framöver. Den nya motorn är en fyrcylindrig 2,5-litersmasking som ger 190 hästkrafter och 450 newtonmeter vid 2 00 r/min. Den främsta anledningen till att Nissan tror att så många kommer att välja dieselmotorn är förstås eftersom den är snålare än bensinmotorn. V6-bensinaren bill ha dryga litern per mil vid blandad körning medan den nya dieseln nöjer sig med 0,8 l/mil – snålare men ändå inte jättesnålt. Koldioxidutsläppen uppgår till 210 g/km. Förbättrad aerodynamik och bromskraftåtervinning hjälper också till att sänka förbrukningen.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.