100719-nissan-murano-face Foto: ©Francesc Montero

Nissan uppdaterar Murano med dieselmotor

Nissans crossover är en doldis i Sverige. Kan det bero på motorn? Nu tar Nissan nya tag och lanserar Murano med dieselmotor för första gången – en motor som väntas bli nästan alla kunders favorit.

 Försäljningen av Nissan Murano har aldrig riktigt tagit fart i Sverige, vilket till viss del kan bero på att modellen hittills bara funnits med en otidsenlig V6-bensinmotor. Det blir det ändring på nu när det har blivit dags för ett ansiktslyft.

Bortsett från den lätt omritade fronten med större luftintag som ska skicka in mer kylluft till dieselmotorn är just dieselmotorn den stora nyheten. Från och med modellår 2011 blir Murano tillgänglig med en dieselmotor under huven. Nissan har stora förhoppningar och räknar med att den nya motorn ska finnas i drygt 90 procent av alla Murano-bilar som säljs framöver. Den nya motorn är en fyrcylindrig 2,5-litersmasking som ger 190 hästkrafter och 450 newtonmeter vid 2 00 r/min. Den främsta anledningen till att Nissan tror att så många kommer att välja dieselmotorn är förstås eftersom den är snålare än bensinmotorn. V6-bensinaren bill ha dryga litern per mil vid blandad körning medan den nya dieseln nöjer sig med 0,8 l/mil – snålare men ändå inte jättesnålt. Koldioxidutsläppen uppgår till 210 g/km. Förbättrad aerodynamik och bromskraftåtervinning hjälper också till att sänka förbrukningen.  

Test och provkörningar

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!