080822-nissan-kvalitet

Nissans kvalitet ska höjas

Nissan har som mål att halvera antalet klagomål på nya bilars kvalitet till år 2012. Målet gäller försäljningen världen över. Man ska uppnå detta genom att anställa mångfaldigt fler kvalitetsinspektörer.

I den senaste rapporten från J.D. Power and Associates angående bilars pålitlighet och driftsäkerhet hamnade Nissans lyxbilsmärke Infiniti strax över medelbilen medan Nissan själva hamnade en bit under. Huvudkonkurrenterna Toyota och Honda hamnade betydligt högre upp i listan.

Enligt Automotive News vill Nissan nu ändra på detta och har därför tagit fram en plan som ska halvera antalet klagomål på kvaliteten hos nya bilar. Målet ska vara uppnått om fyra år, alltså 2012.

Målet ska uppnås genom att man ska utbilda och anställa betydligt fler kvalitetsinspektörer än vad man använder sig av i dag. Antalet ingenjörer inom företaget som i dag är utbildade kvalitetsinspektörer uppstiger till 250 stycken, en siffra som ska utökas till 4 300 stycken. Samtidigt finns det i dag fem stycken Nissan-certifierade kvalitetsinspektörer som enbart arbetar ute hos olika leverantörer. Denna skara ska växa till 1 000 stycken.

Dessutom har tio chefer utsetts som kvalitetssäkringsansvariga. Deras uppgift är att upptäcka delars kvalitetsproblem i ett så tidigt skede som möjligt.

Vi får se var J.D. Power and Associates årliga studie placerar Nissan år 2012.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!