100719-porsche-nissan-ad

Nissans reklam får Porsche att se rött

Porsche och Nissan är inte direkt bästa vänner. Nürburgring-bråket är över men nu har Nissan dragit igång en ny reklamkampanj som har fått Porsche att ilskna till.

 Alla kommer vi väl ihåg det underhållande bråket mellan Porsche och Nissan om vem som kunde köra snabbast runt Nürburgrings nordslinga. Nissan GT-R visade sig vara snabbare än både Porsche 911 Turbo och GT2. Porsche kontrade med att anklaga Nissan för fusk. Efter den stora bilfesten Goodwood Festival of Speed för några helger sedan har ett nytt gräl blossat upp.

I samband med Goodwood Festival of Speed lanserade Nissan en reklamkampanj med bilder på en Nissan 370Z med Audis, BMW:s och Porsches loggor fanns tillsammans med markeringar som sägs visa hur många gånger en Nissan har varit snabbare än någon av tyskarna. Bilden visades tillsammans med slogans som ”How to beat the Germans”, ”  Kaisers Chiefed” och ”The  Germans Came Off Wurst”. Porsche var som väntat inte sena med att anmärka på reklamen, men inte för att de känner sig hotade utan för att de motsätter sig Nissans otillåtna användning av Porsches logotyp.

Nissans svar blev att byta Porsche-loggan mot texten ”Porsche”. Vi har förmodligen inte hört det sista i den här historien ännu.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!