090820-noble-m600

Noble M600 – brittisk supersport med Volvo-motor

Supersportbil och Volvo-motor är två begrepp som sällan nämns i samma mening. Det blir det ändring på nu när brittiska Noble visar sin nya värsting M600. Något oväntat har de valt att utrusta sin mittmotoriserade supersportbil med en Volvo-motor.

Det är inte varje dag en brittisk supersportbil ser dagens ljus. Det är inte heller varje dag en supersportbil med en Volvo-motor ser dagens ljus. Nu sker dock båda sakerna i och med att Noble M600 visas för första gången. Sedan slutet av 1990-talet har brittiska Noble gjort sig ett namn i bilvärlden med sina lätta och näst intill övermotoriserade bilar. Nu släpper de sitt senaste och mest kraftfulla alster hittills. Och de gör det med svensk hjälp.

Noble M600 har nämligen fått samma 4,4-liters V8-motor som tjänstgör i Volvo XC90 och S80. I Volvos tjänst har motorn knappast fått visa sig från sin sportiga sida, annat är det när den sitter i Noble. Britterna plockar ut inte mindre än 650 hästkrafter och 838 Nm ur vinkelåttan och gör det med hjälp av dubbla turboaggregat. Föraren kan dock välja att utnyttja mindre än så. Med en knapp på instrumentbrädan går det att välja mellan 450, 550 eller 650 hästkrafter, beroende på vilket humör man är på eller hur bråttom man har. Om man skulle ha riktigt bråttom klarar bilen av att accelerera från 0-100 km/h på 3 sekunder blankt. Vidare upp till 160 km/h tar det 6,5 sekunder och accelerationen slutar inte förrän mätaren når 360 km/h.

För att uppnå dessa siffror räcker det inte med en turbomatad motor. Noble har gjort bilen så lätt som möjligt med karosspaneler i kolfiber och det sänker vikten till endast 1 275 kilo. Det är mycket som talar för att Noble M600 blir en vild körupplevelse. Viktfördelningen är 40 procent fram och 60 procent bak. Därtill ska alla de 650 hästarna leta sig ned i marken endast via bakhjulen. Antispinnsystemet kan stängas av helt och hållet och något antisladdsystem finns överhuvudtaget inte. Inte heller ABS-bromsar. Växlingarna görs med en traditionell manuell låda, det är inte tal om några paddlar på ratten eller annat modernt tjafs.

M600 gör sin publika debut på Goodwood Revival 19-21 september. Produktionen inleds i höst och priset börjar på cirka 200 000 pund, motsvarande 2,3 miljoner kronor.

Provkörning

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr! Köp nu!