090814-norden-runt-rapp-9

Norden runt på 80 liter – slutrapport

Nu har ni besökare hållits på halster tillräckligt länge – så nu ska ni få reda på hur det verkligen gick i Norden runt på 80 liter och inte vad färddatorn visade. Klarade Hans Hedberg och Johannes Collin målet?

Tjena Hans! Nu har ni varit på hemmaplan i snart ett dygn. Hur känns det?

– Skönt men ändå lite vemodigt eftersom vi har haft så fantastiskt roligt under resans gång och samtidigt njutit. Det är inte alls dumt att sänka tempot på vägarna och suga in alla intryck längs vägen.

Men hur har det gått – klarade ni målet med max 80 liter diesel? Jag vill ha riktiga siffror nu, inte vad färddatorn säger.

– Först ska jag klargöra att vi inte körde riktigt 250 mil, det blev bara 249. Efter att ha tankat upp bilen igen har vi mätt upp att vi förbrukat 79 liter.

Wow, då klarade ni målet med andra ord. Min miniräknare här får det till att ni förbrukat 0,317 liter per mil sett över hela resan. Vad landade er snittfart på?

– 74 km/h. Bilen drog alltså vad Ford uppger för Fiesta Econetic vid landsvägskörning – 0,32 liter per mil vid avrundning uppåt. Färddatorn visade 0,30 liter per mil, alltså knappt två centiliter för lite. En avvikelse på nästan sex procent.

Ni har kört ganska långsamt, vad beror det på?

– Det har två anledningar. Vi ville köra resan på maximalt 80 liter diesel men främst för att hålla rätt tempo mellan färjeförbindelserna så att vi höll oss rullande så länge som möjligt utan att stå och stampa vid färjelägena. Tyvärr blev det lite stressigt mellan Oslo och Umeå för att hinna med färjan till Vasa, men det fixade sig ändå.

Ni har ju praktiserat eco-driving på er tur. Vad har det inneburit?

– Att köra lugnt och med god framförhållning. Att kvickt accelerera upp till rätt hastighet, dock utan att ge full gas och undvika onödiga inbromsningar. Helt enkelt försöka läsa av trafiksituationen så att vi kan rulla med bibehållen fart så gott det går. Bilen har inget start/stopp-system, men vi har praktiserat en manuell variant av det när det har blivit längre stopp vid till exempel köbildningar.

Har det varit jobbigt att köra på det viset?

– Nej, absolut inte. Visst har man tänkt betydligt mer på förbrukningen än vad man gör i vanliga fall, men jobbigt har det inte varit. Detta visar att om man är ute i god tid och har möjlighet att köra lugnt så kan man spara många dyra droppar bränsle. Men tyvärr har de flesta i trafiken allt som oftast för bråttom.

Då får jag säga grattis till ett väl genomfört uppdrag. Hälsa Johannes!

– Tackar, det ska jag göra!

Norden runt på 80 liter är en långtestkörning på cirka 250 mil som Teknikens Världs testchef Hans Hedberg och co-driver Johannes Collin gett sig ut på. Om namnet låter bekant så är det för att det är en spin-off på Jorden runt på 80 dagar – en bok av Jules Verne och därefter en klassisk film med David Niven som spelar överklassherren Phileas Fogg som antar ett vad.

 Bilen som används vid Norden runt på 80 liter är en Ford Fiesta Econetic som enligt tillverkarens uppgifter ska dra 0,37 liter per mil vid blandad körning respektive 0,32 liter per mil vid landsvägskörning. Eftersom resan mestadels utgörs av ”landsvägskörning” bör alltså bilen kunna komma åter till Stockholm med endast 80 liter bränsle förbrukat.

Norden runt på 80 liter
#DatumSträcka (km)Snittfart (km/h)Snittförbrukning (l/mil)
109081086810,28
2090810220750,28
3090810475720,28
4090811760710,29
50908111100720,28
60908111200700,30
70908122170760,32
80908122480740,30
90908132490740,30
Total snittförbrukning enligt färddatorn0,30
Verklig snittförbrukning0,317

Läs mer

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + Premium för endast 129 kr. Köp nu!