090828-think-flyttar-valmet

Norska elbilen Think nobbar Trollhättan

Trollhättan gick på pumpen i kampen om att få bygga den norska elbilen Think. Norska elbilsföretaget Think Global räddades från konkurs i sista stund och den första åtgärden efter rekonstruktionsfasen blir att flytta all tillverkning till Valmet i Finland.

På torsdagen kom ett glatt besked från det norska elbilsföretaget Think Global. Efter en lång period av ekonomiska bekymmer har företaget räddats undan konkurs. Den amerikanska batteritillverkaren Ener1 uppges ha gått in med kapital och bidragit till ett totalt kapitaltillskott på 333 miljoner kronor som ska räcka både till skulder och den fortsatta driften. Ener1 är dessutom moderbolag till EnerDel som från och med nu ska förse Think med batteriteknik. Även Valmet Automotive och det statliga norska investmentbolaget Investinor går in med pengar för att rädda Think.

Thinks glada besked är dock inte så glatt för Trollhättan. Teknikparken Innovatum i Trollhättan planerar att etablera ett teknikcentrum för elbilar i Trollhättan och förhoppningen har varit att få bygga Think. Så sent som den här veckan ska Innovatums vd Tore Helmersson ha haft förhoppningar om att Think-produktionen skulle hamna i Trollhättan.

I stället blir det Valmet Automotives högteknologiska fabrik i Nystad vid Östersjökusten i sydvästra Finland som får uppdraget. Detta blev känt när Valmets moderbolag Metso på torsdagen tillkännagav att Valmet och Think har undertecknat ett intentionsavtal. Thinks nuvarande fabrik i norska Aurskog stängs på obestämd tid och 85 norska anställda förlorar sina jobb. Huvudkontoret med ledning, försäljning och utveckling stannar kvar i Norge.

Think blir den tredje elbilen som ska tillverkas av Valmet. Valmet, som tidigare byggde Saab 900 Cabriolet, har gjort en rejäl omsvängning i sin produktion. 2012 förloras tillverkningen av Porsche Boxster och Cayman och Valmet har då tillverkat sin sista bensindrivna bil. I framtiden ska Nystad-fabriken i stället spotta ur sig den dansk-amerikanska plug in-hybriden Fisker Karma, Think City och den danska elgolfbilen Garia. För Valmet innebär Think-tillverkningen en investering på 30 miljoner kronor. För att klara av att bygga flera tusen bilar per år ska man redan i höst nyanställa 50 bilarbetare. Nästa år tillkommer ytterligare 100. De första bilarna beräknas vara färdiga för leverans redan i år.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!