Bilden är ett montage.

Nu blir det fartkameror i svenska tunnlar

Just nu monteras det upp fartkameror i tunnlar i Stockholm och Göteborg. Senare i sommar tas de i drift.

Antalet fartkameror, eller trafiksäkerhetskameror som de egentligen benämns, i Sverige fortsätter att öka och nu ska även svenska tunnlar få ta del av de hastighetssänkande fotoapparaterna.

Mellan den 11 och 15 juni monteras fartkameror upp i Norra länken och Södra länken i Stockholm samt i Gnistängstunneln och Lundbytunneln i Göteborg. Kamerorna, som är specialanpassade för att tåla den tuffa miljön i tunnlarna, tas i drift senare under sommaren 2018.

– Trafiksäkerhetskamerorna sätts upp i de vägtunnlar som har störst olycksrisk. Utomlands används de för att mäta medelhastighet i vägtunnlar, inte hastighet vid enskild kamera, som vi gör, säger Eva Lundberg som är nationell samordnare vid Trafikverket.

LÄS MER: Historien om den svenska fartkameran

Trafikverket skriver att uppgiften för fartkamerorna i tunnlarna inte är att bötfälla fortkörare, utan att få trafikanterna att hålla hastighetsgränsen och rädda liv.

Vid ingången till varje tunnel sätts vägmärken upp; hastighetsskylt, kameraskylt och tilläggstavla som talar om hur lång sträckan är som har trafiksäkerhetskameror.

Tunnlarna har i dag en hastighetsbegränsning på 70 km/h. Medelhastigheten ligger betydligt högre än så, nämligen 83 km/h.

LÄS MER: Här placeras 250 nya fartkameror

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!