Nu över 60 mils räckvidd i Tesla Model S – något kortare i Model X

Nu har Tesla Motors presenterat lite mer officiell information om deras nya 100 kWh-batteri som tar plats i Model S och Model X.

I förra veckan skrev vi om att Teslas nya batteri på 100 kilowattimmar har godkänts av EU och att det enligt då obekräftade uppgifter tillåter Model S att ta sig hela 61,3 mil innan det är energitorrt. Några uppgifter om hur Model X påverkas av det nya batteriet fanns inte, men det gör det nu när Tesla officiellt meddelar 100 kWh-batteriets prestanda för både Model S och Model X.

Model S P100D med Ludicrous mode ska enligt europeiska NEDC-körcykeln kunna ta sig just 61,3 mil på en laddning. Siffran är vad som står på papperet, i verkligheten är det oftast en annan, lägre siffra som gäller. Med det nya batteriet ska bilen kunna ta sig från stillastående till 100 km/h på hypersnabba 2,7 sekunder, en tid som få bilar gör i dag – exempelvis Bugatti Chiron och Porsche 918 Spyder. De amerikanska priset för denna modell börjar på motsvarande drygt 1,12 miljoner kronor.

Model X P100D med Ludicrous mode har en räckvidd på 54,2 mil enligt NEDC-körcykeln. Accelerationen 0-100 km/h går på 3,1 sekunder och priset i USA börjar på drygt 1,13 miljoner kronor.

De som redan har beställt en Model S P90D eller en Model X P90D kan uppgradera till P100D till en kostnad motsvarande 83 834 kronor (USA-pris). De som redan har en P90D med Ludicrous mode hemma kan uppgradera för motsvarande 167 668 kronor (även det USA-pris).

Tesla medger att priserna för bilarna och uppgraderingarna är höga, men skriver också att varje försäljning av Model S och Model X möjliggör den billigare modellen Model 3 som börjar levererar i slutet av 2017.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr