100321-ny bmw m5 touring

Ny BMW M5 Touring trots allt?

Nya BMW 5-serie har redan presenterats, Touring-varianten också. En M5-version är på väg men någon M5 Touring ska det inte bli enligt vanligtvis pålitliga källor. Men det hindrar inte illustratörer att visa hur en ny M5 Touring kan komma att se ut.

I november förra året presenterades nya BMW 5-serie (internt betecknad F10), en bil som denna helg har premiär hos de svenska BMW-återförsäljarna. Så sent som i förra veckan presenterades nya 5-serie Touring (F11), eller kombin för er som inte är så vana vid BMW:s terminologi.

När det gäller BMW M5 av nästa generation känner vi än så länge inte till mycket mer än vad vi har sett via spionbilder och vad som kommit fram via diverse informationsläckor. Bland annat har det sagts att det inte kommer en ny BMW M5 Touring, men man ska aldrig säga aldrig, speciellt inte med tanke på att BMW officiellt aldrig har avfärdat en kombiversion av prestandamodellen.

Detta har ärrade illustratörer tagit fasta på, bland annat Jon Sibal som driver jonsibal.com. Han har, precis som med sedanversionen, tagit fram en illustration föreställande en ny M5 Touring. Resultatet ser ni ovan. Och visst skulle det vara trevligt med en rymlig kombi med linjeföring enligt Jon Sibals rithand.

En ny BMW M5 Touring kommer att förses med en 4,4 liter stor direktinsprutad V8-motor med dubbelturbo, alltså samma maskin som vi redan bekantat oss med i X5 M och X6 M. Enligt tidigare information från brittiska Car Magazine ska motorn leverera mäktiga 586 hästkrafter, mer än någon annan konkurrent och samtidigt 79 hästkrafter mer än i dagens M5 Touring. Vridmomentet sägs ligga på 720 newtonmeter. 0-100 lär avverkas på 4,5 sekunder, det vill säga tiondelen mer än för sedanversionen.

Men det är inte bara effekt och prestanda som ska nå nya nivåer. Även bensinförbrukningen och koldioxidutsläppet ska förbättras avsevärt, allt enligt sann EfficientDynamics-anda. Förbrukningen uppges hamna på en liter milen eller strax därunder samtidigt som utsläppet sägs hamna på – för biltypen – låga 241 gram per kilometer. Hemligheterna bakom sänkningarna är inte enbart motoroptimering, utan också brett användande av lättviktsmaterial och förmodligen KERS (Kinetic Energy Recovery System) som gjorde sin entré i ett flertal Formel 1-bilar förra säsongen.

Det återstår att se hur mycket av förhandsinformationen som stämmer överens med verkligheten, men först och främst måste få ett klartecken från BMW att det, trots motsägelsefulla uppgifter, blir en M5 Touring. Då förmodligen om ett par år.

Du har väl inte missat att i senaste numret av Teknikens Värld testas nya BMW 5-serie mot Audi A6, Mercedes E-klass och Volvo S80? Tidningen finns att köpa i närmaste butik eller här på webben.

Läs mer

Extern länk

jonsibal.com

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!