080103-volkswagen-dsg-7

Ny DSG-låda med sju växlar från VW

Många pratar i dag om växellådor med dubbelkoppling, DSG på VW-språk. Nu ska företaget lansera sin nya DSG-skapelse som har sju växlar. Först ut med lådan blir Golf och Golf Plus.

Volkswagen har erbjudit DSG-lådor till sina bilar sedan 2003. DSG står för Direct-Shift Gearbox och är kort och gott en växellåda med dubbla kopplingar som sköter växlandet snabbt och direkt. Under de fem åren sedan introduktionen har det sålts omkring en miljon bilar med DSG-lådor. Till exempel beställs 25 procent av alla VW Touran med denna typ av växellåda.

DSG-lådan har gjort sig känd för effektiv och sportig växling samtidigt som bensinförbrukningen gynnas. Därför lanserar Volkswagen nu för första gången en sjuväxlad DSG-låda. Den ”vanliga” DSG-lådan, som har sex växlar, har kopplingar som ligger i ett oljebad medan den nya sjuväxlade körs ”torrt”. Detta ska enligt Volkswagen göra den ännu mer effektiv än tidigare. Maximalt vridmoment som lådan kan överföra är 250 newtonmeter. Låter kanske lite klent, men det räcker för många bensinmotorer och för mindre dieselmotorer.

Den nya växellådan kommer först i serietillverkning i Golf och Golf Plus. I Sverige blir det 1,9 TDI (77 kW) som är först ut. Ett system för start i uppförsbacke, Auto Hold på VW-språk, är inkluderat i priset. Systemet gör att bilen hålls stilla tack vare ett temporärt ”fryst” bromstryck när fotbromsen släpps upp. Priset för det hela landar på 14 000 kronor, alltså samma pris som man får lägga till i dag för den sexväxlade DSG-lådan.

Bränsleförbrukningen för Golf/Golf Plus 1,9 TDI med nya lådan är 0,07 liter lägre per mil än med den sexväxlade DSG-lådan.

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + Premium för endast 129 kr. Köp nu!