BMH, British Motor Heritage, har varit räddningen för många entusiaster av brittiska bilar sedan starten 1975. De har nämligen hållit igång produktionen av delar till många av de klassiska brittiska bilmodellerna. Ja, faktiskt hela karosser. Totalt har 6 000 sådant nytillverkats till modeller som Austin Healey Sprite, MGB, Triumph TR6 och givetsvis Mini – ”Hundkojan” i folkmun.
Till den sist nämnda har man hittills bara tillverkat karosser till årsmodeller 1976 och framåt, Mark IV, men i och med det ökade intresset för de tidigare modellerna så börjar man nu att tillverka karosser för Mk I som var i produktion 1959 till 1967. Modeller som bland annat kännetecknas av en mindre grill och utanpåliggande gångjärn.
I april börjar produktionen av en första serie på 15 karosser som kommer att levereras i maj och juni. Priset är satt till 9 950 pund vilket är strax över 110 000 kronor. Dyrt? Jovisst, men det ökade intresset för de tidigare exemplaren av småbilens urmoder har även med ett visst ekonomiskt värde att göra. Som exempel kan en Austin Mini Cooper S från 1967 nämnas som nyligen gick på auktion av SWVA för 44 000 pund, vilket vid auktionstillfället motsvarade cirka en halv miljon kronor.
Gillar du gamla bilar måste vi tipsa dig om vår gammelbilstidning Klassiska Bilar där vi inte bara kör gamla bilar utan även håller koll på den internationella marknaden under vinjetten ”Auktionskammaren”.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.