Det var i slutet av sommaren som det något oväntade beskedet kom. Aston Martins vd Dr. Ulrich Bez tillkännagav i ett pressmeddelande att Aston Martin hade bestämt sig för att återuppliva det legendariska Lagonda-märket. Redan nu börjar de första uppgifterna om en ny Lagonda dyka upp. Och det verkar som att Mercedes har minst ett finger med i utvecklingen.
Brittiska Autocar uppger att den nya Lagondan ska dela en hel del teknik med nästa Mercedes S-klass. Det beror visserligen på om Mercedes och Aston Martin väljer att gå vidare med samarbetet. I augusti avslöjades ”Project Alligator” – ett samarbetsprojekt i vilket Mercedes och Aston Martin ska byta plattformar och drivlinor mellan sig. För Aston Martins del handlar det mest om att spara in på kostnaderna, och förstås att få tillgång till Mercedes hybridteknik. Enligt Autocar ska den nya Lagondan lanseras 2012. Den ska utvecklas och tillverkas i anslutning till en ny Maybach, som även den baseras på W222-plattformen från nästa generation Mercedes S-klass.
Lagondan ska konstrueras för att kunna utnyttja Mercedes hybridteknik. Den ska även låna Mercedes futuristiska Pre-scan-system. Tekniken beskrivs enklast som laserstrålar som söker av marken framför bilen och förbereder fjärdingen på vad som komma skall. Om det kommer ett stort potthål i vägen får fjädringen reda på det redan innan bilen har kört över hålet. Plattformen och tekniken som ska ligga till grund för S-klass, Lagonda och nästa Maybach beskrivs som Mercedes mest avancerade någonsin.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.