090315-litenstorbil-krock Foto: Folksam

Ny liten bil säkrare än stor äldre

Folksam vill slå håll på myten att stora bilar alltid är krocksäkrare än små bilar. Därför lät de en 13 år gammal Volvo 945 möta en ny Toyota Yaris i hög fart. Trots sin litenhet och lägre vikt visade Yaris att den bättre skyddar föraren än stora 945.

Resultatet av Folksams senaste krocktest slår hål på myten att en äldre stor bil är säkrare än en ny modern betydligt mindre och lättare bil. I sitt test har de krocktestat en ny populär småbil som fått högsta betyg hos Euro NCAP, Toyota Yaris, mot en 13 år gammal Volvo 945 med krockkudde. Båda bilarna är vanliga på de svenska vägarna och Volvon får ses som bland det säkraste man kunde köra på sin tid. Men säkerheten förr och nu skiljer sig åt markant.

 I hög fart krockade de båda bilarna mot varandra och resultatet på krockdockorna skiljer sig åt.

 – I en krock som den i testet skulle båda förarna sannolikt ha överlevt, men föraren i Volvon skulle få mycket svåra skador på båda benen och bäckenet. Utan krockkudde skulle föraren i Volvon sannolikt ha fått dödliga eller mycket svåra skador, vilket visar vilken skillnad krockkudden kan göra i en så här svår kollision, säger Anders Kullgren, chef för trafiksäkerhetsforskning på Folksam.

 Folksams tester och statistik visar inte helt oväntat att krocksäkerheten i bilar går mycket starkt framåt. De påpekar att man löper 75 procent lägre risk att dödas i en ny bil från 2003 och framåt än i en bil från tidigt 1980-tal. Statistiken avslöjar också att utvecklingen på säkerhetssidan har gått snabbare hos små bilar än hos stora.

 – Testresultatet visar på den enorma säkerhetsutveckling som småbilar genomgått de senaste åren. Numera sitter man minst lika säkert i en modern småbil som i en stor gammal bil. Saknar den gamla bilen krockkudde är man till och med betydligt säkrare i en modern småbil. I dagens ekonomiska läge är det säkert många som överväger att köpa en billigare begagnad bil, eller så vill man ha en liten bränslesnål bil som är inte är så dyr i drift. I båda dessa fall ger Folksams statistik och krocktest viktig information om säkerheten, säger Anders Kullgren.

 I filmen nedan möts bilarna i en hastighet av 64 km/h. Det är samma hastighet som i Euro NCAP:s krocktester, men här är det två mötande bilar vilket gör hastigheten vid själva krocken dubbelt så hög jämfört med Euro NCAP eftersom man där krockar mot en fast barriär. Vid krocken överlappar bilarna varandra med 40 procent. På grund av bilarnas olika viktklasser blir ändå krockhastigheten de två bilarna emellan stor. Krocken motsvarar för Volvon en krock i 55  km/h medan det för Toyotan motsvarar 75 km/h. Detta påvisar än mer det goda skyddet i den lilla moderna bilen, i det här fallet en Yaris.

 Folksam påpekar också att Volvon trots sin ålder är 20 procent säkrare än medelbilen som rullar på de svenska vägarna. Det rullar alltså betydligt äldre och mindre krocksäkra bilar på våra vägar, bilar som skyddar sina åkande undermåligt.

 Anders Kullgren skulle gärna vilja se en förhöjd skrotningspremie i syfte att få bort gamla bilar med dålig krocksäkerhet från vägarna. Enligt en studie som Folksam och Vägverket genomfört skulle det innebära stora samhällsekonomiska vinster. Förutsättningen är dock att de gamla bilarna ersätts av nya med högsta säkerhet, det vill säga fem stjärnor i Euro NCAP.

 För fler filmer och information om krocktestet, se de externa länkarna nedan.

Ladda ner flash för att      använda tvspelaren.

Läs mer

Externa länk

Fler filmer från krocktestet

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr! Köp nu!