Lotus har nyligen skrivit avtal med Alpine om att bygga en helt ny eldriven sportbil. Troligen får Lotus då tillgång till Geely-koncernens nya plattform för elbilar, SEA, och det pågår flera elbilsprojekt hos Lotus.
Men innan dess är det hög tid att ersätta dagens åldrande modellprogram. Elise har byggts i 25 år, Exige är fyra år yngre och Evora har funnits i 12 år.
Alla de här tre bilarna kan komma att ersättas av den ny bilen som i alla fall i ett första skede kommer med en förbränningsmotor.
Lotus sålde 1 378 bilar under 2020, fyra procent fler än under 2019. Men sedan Geely tagit över det brittiska varumärket finns det klart mer ambitiösa planer.
Nya bilmodellen ska erbjudas i ett par olika varianter med en prislapp på mellan 600 000 kronor och cirka 1,1 miljon kronor. Modellen ska visas till sommaren och börja byggas i Lotus fabrik i Hethel i östra England.
Evija slutsåld
Första gången Lotus vd Phil Propham pratade om nya bilmodellen var våren 2020 då han också berättade att fabriken i Hethel byggs ut för att klara den nya produktionen.
Vissa designelement från eldrivna supersportbilen Evija ska användas och Lotus kommer inte att lockas in i det allt större suv-segmentet, som rivalerna Aston Martin och Lamborghini, utan hålla sig till att bygga renodlade sportbilar. Däremot lovade Propham att Lotus nya bilar ska vara användbara i vardagen vilket tyder på att Lotus väljer bort att bygga sportbilar för racerbanan.
Målsättningen är att snabbt nå en försäljning på cirka 5 000 bilar per år.
Lotus planerar också att bygga 130 exemplar av Evija till de kunder som redan lagt en beställning med handpenning och allt.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.