100511-range-rover-lrx

Ny Range Rover blir framhjulsdriven

Land Rover bekräftar nu att deras första framhjulsdrivna modell är på gång. Det handlar om det kompakta suvkonceptet LRX som ska sättas i produktion och bland annat kommer i ett snålt framhjulsdrivet utförande.

 En framhjulsdriven Land Rover, det är väl lika galet som om Porsche skulle bygga en stor suv med dieselmotor? Just ja, det har de ju redan gjort, och snart får bilvärlden vänja sig vid ännu en udda tingest. Land Rover bekräftar nu för flera brittiska motortidningar att deras kommande kompaktsuv ska säljas i såväl fyr- som framhjulsdrivet utförande.

Land Rover har tidigare bekräftat att en ny kompaktsuv ska lanseras nästa år och den ska till stor del likna LRX-konceptet som visades för två år sedan. Konceptbilen fick mycket positiv uppmärksamhet och det har sedan länge varit känt att Land Rover vill göra en produktionsbil av konceptet och sälja den som en liten Range Rover. Nu rapporterar brittisk motorpress att det finns planer på en snålvariant av den kommande modellen. Med drivning endast på framhjulen ska koldioxidutsläppen pressas med 10 g/km till strax under 130 g/km. Den framhjulsdrivna versionen lanseras inte direkt, utan kommer ut på marknaden några månader efter den fyrhjulsdrivna. Alla versioner av den kommande Range Rovern ska använda sig av drivlinorna från den större Freelander och de ska också vara standardutrustade med en manuell växellåda.

Den kommande lillsuven är mest känd som Range Rover LRX, men Autocars källor säger att bilen ska få ett mer ”riktigt” namn i stället för en kodbeteckning. Range Rover Compact uppges vara ett av fem alternativ som övervägs.

Läs mer

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + Premium för endast 129 kr. Köp nu!